بررسی عوامل موثر بر تمایل رفتاری کارشناسان کشاورزی استان خوزستان نسبت به ترویج و توسعه سوخت های زیستی در راستای توسعه روستایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
انرژی های زیستی مزایای گسترده و متنوعی برای مناطق روستایی به خصوص در کشورهای درحال توسعه دارند. آموزش و ارتباطات می تواند یک کاتالیزور مهم برای پذیرش سوخت های زیستی باشد که در آن نقش متخصصان کشاورزی و کارشناسان بسیار مهم است. متخصصان و کارشناسان کشاورزی منبع مهمی از اطلاعات برای کشاورزان هستند و می توانند پذیرش نوآوری را تسهیل و یا نفوذ آنها را محدود کنند. هدف این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر تمایل کارشناسان نسبت به ترویج و توسعه سوخت های زیستی جهت افزایش پذیرش سوخت های زیستی در میان کشاورزان ایرانی است. نمونه پژوهش بر اساس نمونه گیری طبقه ای تصادفی سهمیه ای انتخاب شد (288 =n). نتایج نشان داد که نگرش و هنجار اخلاقی به طور مستقیم تمایل به سمت گسترش و توسعه سوخت های زیستی را تحت تاثیر قرار می دهند. در حالی که منافع و درک نوآوری به طور غیر مستقیم بر آن تاثیر می گذارند. همچنین، نتایج نشان داد، متغیرهای منافع درک شده، درک نوآوری، عدالت و هنجار اخلاقی در مجموع می توانند 37 درصد از تمایل کارشناسان کشاورزی را نسبت به گسترش و توسعه سوخت های زیستی تبیین کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!