تاثیر مواد استخراجی بر دوام طبیعی چوب سرخدار در برابر قارچ های مختلف عامل پوسیدگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
دوام طبیعی چوب در آزمایشگاه اغلب با اندازه گیری مقاومت به پوسیدگی چوب درون آن در برابر یک گونه قارچی مشخص تعیین می شود. رایج ترین روش اندازه گیری دوام طبیعی چوب، دستورالعمل گفته شده در استاندارد EN 113 است. چوب درون درختان سرخدار به صورت تجربی، از انواع بسیار بادوام محسوب می شود، اما تاکنون هیچ داده ای در زمینه مقاومت به پوسیدگی آن گزارش نشده است. در این بررسی، دوام طبیعی چوب درون سرخدار در برابر انواع مختلف قارچ عامل پوسیدگی اندازه گیری و تاثیر مواد استخراجی بر آن بررسی شد. دانسیته چوب درون سرخدار (kg m-3 660/89) و مقدار مواد استخراجی موجود در آن (10/75 درصد) نسبت به دیگر گونه های سوزنی برگ یک رکورد بود. نتایج آزمون قارچ نشان داد که چوب درون سرخدار در برابر قارچ های عامل پوسیدگی بسیار بادوام است. نمونه ها پس از 16 هفته کشت با قارچ هایTrametes versicolor (پوسیدگی سفید)، Coniphora puteana وvallanti Antrodia(پوسیدگی قهوه ای) کمتر از 0/5 درصد کاهش وزن داشتند، در حالی که نمونه های شاهد راش و چوب برون کاج برای مثال در حدود 45 و 60 درصد وزن اولیه خود را در برابر قارچ C. puteana از دست دادند. عصاره گیری با آب گرم یا الکل/ استون سبب کاهش شدید دوام چوب سرخدار در برابر قارچ های عامل پوسیدگی شد. این موضوع نشان دهنده تاثیر چشمگیر مواد استخراجی چوب درون سرخدار بر دوام طبیعی آن است. بین اثرگذاری روش های مختلف عصاره گیری بر دوام چوب سرخدار تفاوت روشنی دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!