بررسی و مقایسه عنصر خشونت در دو اقتباس «الکتر» (اثر ژیرودو) و «مگس ها» (اثر سارتر)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقاله حاضر نگاهی به عنصر «خشونت» در دو نمایشنامه فرانسوی «الکتر» (اثر ژان ژیرودو) و «مگس ها» (اثر ژان پل سارتر) است که هر دو با اقتباسی از تراژدی باستانی «الکتر» در حوالی جنگ دوم جهانی منتشر شده اند. با ظهور دو جنگ جهانی در اروپا، موضوعات اساطیری با ماهیت خشونت مورد توجه درام نویسان فرانسوی قرار گرفت که با نگرش های سیاسی و انتقادی متفکران نیمه اول قرن بیستم قابل تعمیم بود. در این دوره یکی از بهترین گزینه ها برای معرفی نمایش جنگ جهانی، اساطیر باستانی یونان و به ویژه محاصره پرآوازه شهر تب و تروا بود. داستان «الکتر» که به وقایع خشونت و انتقام های بعد از جنگ تروا می پردازد، سرمنشا ایجاد درام هایی گردید که از یک سو با اوج گیری خشونت «هیتلر» در جنگ جهانی دوم مطابقت داشت، و از سوی دیگر حاوی مصادیقی بود که به راحتی می شد بسیاری از ایدئولوژی های فکری و اخلاقی را در آن منعکس ساخت. «ژان ژیرودو» در سال 1937 و «ژان پل سارتر» در سال 1943، اقتباس از این اثر را در بحبوحه و ایام جنگ جهانی دوم دستاویزی جهت ارائه اندیشه های خود قرار دادند که در کنه ضمیر این آثار، ماهیت خشونت نهفته است. اساس این پژوهش، ابتدا معرفی داستان «الکتر» در اساطیر و تراژدی های یونان باستان است؛ سپس بررسی و مطابقت دو اقتباس «ژیرودو» و «سارتر» از این داستان، و در نهایت مقایسه ماهیت خشونت در هر دو اثر. شیوه نگارش این پژوهش، مقایسه ای است که صرفا به روش کتابخانه ای، موردی و توصیفی نوشته شده است. در این شیوه ابتدا به صورت ساختاری سه تراژدی باقی مانده از یونان باستان (از این داستان) را به اختصار با هم مقایسه نموده، سپس دو اقتباس «ژیرودو» و «سارتر» را به لحاظ فرم و محتوا با هم تطبیق داده و در نهایت به مقایسه اندیشه و ماهیت خشونت در هر دو اقتباس این دو نویسنده فرانسوی می پردازیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!