اثر مکمل کردن روغن ماهی و نوع علوفه بر عملکرد، تخمیر شکمبه ای، هضم مواد مغذی و رفتار جویدن گوساله های نر هلشتاین

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشنه: مکمل کردن چربی در جیره نشخوارکنندگان اغلب دارای اثرات منفی بر مصرف ماده خشک، تخمیر شکمبه ای و قابلیت هضم مواد مغذی می باشد. ترکیب جیره پایه یکی از عوامل تعیین کننده غیر قابل انکار در پاسخ نشخوارکنندگان شامل عملکرد، رفتار جویدن و قابلیت هضم مواد مغذی به مکمل کردن چربی به جیره می باشد.
هدف
مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر مکمل کردن روغن ماهی به جیره های با نسبت های متفاوت ذرت سیلو شده و یونجه خشک بر عملکرد، تخمیر شکمبه ای، قابلیت هضم مواد مغذی و رفتار جویدن گوساله های نر هلشتاین بوده است.
مواد و روش ها
تعداد 36 راس گوساله نر هلشتاین در قالب یک طرح فاکتوریل 2 × 3 با 2 سطح علوفه یونجه (10 و 20 درصد ماده خشک جیره) و 3 سطح مکمل روغن ماهی (0، 1 و 2.1 درصد ماده خشک جیره) مورد استفاده قرار گرفت. گوساله ها جیره کاملا مخلوط حاوی 30 درصد علوفه (نسبت های متغیر 10 و 20 درصد علوفه خشک یونجه و ذرت سیلو شده) و 70 درصد کنسانتره بر پایه جو (بر اساس ماده خشک) را دریافت کردند. طول مدت آزمایش 90 روز بود.
نتایج
مصرف ماده خشک تحت تاثیر اثر متقابل نسبت یونجه خشک و مکمل روغن ماهی قرار نگرفت. نسبت بالاتر ذرت سیلو شده در جیره صرف نظر از سطح مکمل روغن ماهی باعث افزایش ماده خشک مصرفی شد (71/8 در برابر 00/8 کیلوگرم در روز به ترتیب برای تیمارهای با سطوح پایین و بالای یونجه خشک در جیره:P < 0.01 ). بالاترین سطح روغن ماهی باعث کاهش ماده شخک مصرفی صرف نظر از نسبت یونجه خشک در جیره شد (65/8، 52/8 و 90/7 کیلوگرم در روز به ترتیب برای سطوح 0، 1 و 1/2 درصد روغن ماهی در جیره: P < 0.01). تخمیر شکمبه ای و قابلیت هضم مواد مغذی تحت تاثیر تیمارهای تغذیه ای قرار نگرفتند. زمان های نشخوار به ازای کیلوگرم ماده خشک و کیلوگرم peNDF > 1.18 در پاسخ به مکمل کردن روغن ماهی و صرف نظر از نسبت یونجه خشک در جیره افزایش یافتند (P < 0.01). نسبت بالای یونجه خشک در جیره باعث کاهش کل زمان جویدن و کل زمان نشخوار در روز (P < 0.01)، افزایش زمان جویدن به ازای کیلوگرم peNDF > 1.18 مصرفی و زمان خوردن به ازای کیلوگرم ماده خشک و کیلوگرم peNDF > 1.18 مصرفی (P < 0.01) صرف نظر از سطح مکمل روفن ماهر در جیره شد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که یونجه خشک می تواند به منظور جلوگیری از کاهش در ماده خشک مصرفی و همچنین تحریک فعالیت جویدن در شرایطی که چربی به جیره مکمل می شود، توسط ذرت سیلو شده جایگزین گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
153 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!