اثر مهاری اورکسین A بر انتقالات سیناپسی گابائرژیک نورون های هسته ی لوکوس سرولئوس در موش صحرایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
هسته لوکوس سرولئوس حاوی دسته های بزرگی از نورون های نورآدرنرژیک است که ارتباط گسترده ای با دیگر نواحی سیستم عصبی مرکزی از جمله هیپوتالاموس دارد. این هسته در تنظیم فرایندهای شناختی شامل توجه، یادگیری، حافظه و وابستگی به اوپیات ها نقش ایفا می کند. هر چند اثر تحریکی اورکسین A بر نورون های هسته لوکوس سرولئوس نشان داده شده است، اثر آن بر انتقالات مهاری سیناپسی نورون های این هسته ناشناخته است. بنابراین، در این مطالعه اثر اورکسین A بر جریان های مهاری گابائرژیک نورون های هسته لوکوس سرولئوس بررسی شده است.
مواد و روش ها
از ناحیه ساقه مغز در محل حاوی نورون های هسته لوکوس سرولئوس، برش های عرضی با ضخامت 300 میکرون تهیه شد. جریان های مهاری پس سیناپسی خودبه خودی در حضور آنتاگونیست گیرنده های AMPA (CNQX) و NMDA (AP5) در مایع خارج سلولی، همچنین مهارگر کانال های سدیمی (QX314) در مایع داخل سلولی به روش whole-cell patch clamp ثبت شد. تاثیر اورکسین بر این جریان ها با افزودن اورکسین با غلظت 100 nM به مایع خارج سلولی بررسی شد.
یافته ها
در این مطالعه، نشان داده شد که اورکسین A سبب کاهش فرکانس وقوع جریان های مهاری پس سیناپسی خودبه خودی در نورون های هسته لوکوس سرولئوس می شود، ولی بر دامنه این جریان ها بی تاثیر است. این اثر با کاربرد SB-334867، آنتاگونیست اختصاصی گیرنده نوع یک اورکسین مهار می شود.
نتیجه گیری
این مورد نخستین مطالعه ای است که نشان می دهد اورکسین A سبب کاهش فرکانس جریان های مهاری پس سیناپسی خودبه خودی در هسته لوکوس سرولئوس می شود و این اثر را از طریق گیرنده نوع یک و به صورت پیش سیناپسی انجام می دهد. این مطلب، شاهد ارزشمندی برای نقش سیگنالی اورکسین A را در نورون های هسته لوکوس سرولئوس فراهم می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!