جستاری دینی بر پیمانهای محیط زیستی بین المللی، مطالعه موردی: پیمان کیوتو

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در جهان امروز، تلاش های زیادی انجام گرفته و می گیرد تا دین و نگاه دینی از علم و سیاست رخت بربندد و حداکثر به یک امر شخصی بدل گردد. با چنین دیدگاهی ده ها سال است که ظرفیت های فوق العاده ادیان مغفول مانده یا به بیان دقیق تر پنهان نگه داشته شده است؛ اما در چند سال اخیر در غرب شاخه جدیدی از الهیات با نام اکوتیولوژی به دانش محیط زیست معرفی شده است. دیدگاه اکوتیولوژیکی با دوری از مادی گرایی، از جمله راهکارهایی است که می تواند با تکیه بر قوانین اسلامی- محیط زیستی برای مقابله با چالش های هزاره سوم ارائه گردد. ورود مباحث دینی ضمن ارائه ظرفیت های جدید برای حمایت از محیط زیست اتفاق مبارکی است که می تواند، نویدی برای ورود دین به خارج از دایره امور اجتماعی علمی و یا حتی سیاسی باشد، چیزی که سال ها سیاست گذاران سکولار تلاش می کردند به وقوع نپیوندد. این اتفاق در غرب و برای دین مسیحیت رقم خورد و سپس در شرق برای بودیسم و هندوئیسم پیگیری شد. کلید خوردن این حرکت در دین اسلام از غرب و توسط اروپا نشینان مسلمان و برادران اهل تسنن انجام گرفت بدین لحاظ ظرفیت های مذهب شیعه برای حمایت از محیط زیست هنوز به دنیا ارائه نشده است. این شکاف انگیزه ای برای نگارنده پدید آورد تا با تامل بر یکی از پیمان های محیط زیستی، روی توانمندی های اسلام و خصوصا مذهب شیعه متمرکز شود. پیمان کیوتو به منظور مشارکت جهانی در کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای که سبب تغییرات اقلیمی در جهان شده ارائه گردیده است. هدف از انجام این مقاله جستاری دینی- شیعی بر پیمان کیوتو است تا از این رهگذر به شباهت های موجود در اصول پیمان کیوتو با اصول مسلم دینی و مذهب شیعه اشاره گردد. نتایج این پژوهش نشان داد روح حاکم بر پیمان های محیط زیستی کاملا دینی است. نهایتا باید تصریح کرد برخلاف فضای اسلام ستیزانه و اسلام هراسانه سال های اخیر، اسلام و شیعه سال ها قبل در بطن دستورات خود تاکیدات کاملا روشنی برای حمایت از محیط زیست دارد. بدین سبب انتظار می رود عالمان دینی و نخبگان محیط زیستی این ظرفیت فوق العاده و چهره واقعی علمی- حقوقی اسلام برای حمایت از محیط زیست را به درستی به نمایش گذارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!