رابطه مکانیسم های حاکمیت شرکتی با تصمیم گیری اخلاقی حسابرسان داخلی و تاثیر تجربه بر آن

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
در سال های اخیر سازمان ها با تغییر پیوسته نقش حسابرسی داخلی مواجه بوده اند. وظیفه حسابرسی داخلی از فعالیتی نظارتی، به ارزیابی کیفیت و کفایت کنترل های داخلی، کمک به مدیریت ریسک واحد تجاری، ایفای نقش مشاوره ای و درنهایت بهبود حاکمیت شرکتی اثربخش تبدیل شده است و همواره این تغییر نقش با حمایت های همه جانبه سازمان ها، ذینفعان، و نهادهای قانون گذار همراه بوده است. پژوهش حاضر رابطه مکانیسم های حاکمیت شرکتی و تجربه را با تصمیم گیری اخلاقی حسابرسان داخلی نشان می دهد.
روش
روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه شامل افراد فعال در کار حسابرسی داخلی هست. از میان جامعه169 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده است. پنج سناریو در شرایط سخت مطرح شده است و هر سناریو شامل دو سوال می باشد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش رگرسیون لجستیک مولتی نومینال و آنالیز واریانس استفاده شده است.
یافته ها
نتایج نشان داد حسابرسان داخلی، نسبت به مسائل اخلاقی حساس هستند، و سایر مکانیزم های اساسی حاکمیت شرکتی با توانایی واکنش اخلاقی حسابرس داخلی در مواجهه با شرایط سخت رابطه دارند . همچنین حسابرسان داخلی مجرب تر مواضع اخلاقی بیشتری به نسبت حسابرسان کم تجربه تر اتخاذ می کنند.
نتیجه گیری
بنابراین به شرکت ها توصیه می شود با آموزش و تدارک مکانیزم های حمایتی، حسابرسان داخلی را برای رویارویی با شرایط سخت آماده کنند. همچنین سازمان های حاکم بر حرفه حسابرسی باید توجه بیشتری در مورد جنبه های اخلاقی حسابرسی داخلی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!