کشف مولفه های رفتار های مخرب رهبران غیراخلاقی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
یکی از رویکرد های نوین در حوزه رفتار های غیراخلاقی بحث رهبری مخرب است. این رهبران رفتارهایی از خود بروز می دهند که سلامت سازمان یا افراد را بر هم می زند. هدف پژوهش حاضر کشف مولفه های رفتار مخرب رهبران در ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی است.
روش
مطالعه حاضر، پژوهشی کیفی است که با استفاده از استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش حاضر مجموعه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی با حداقل 10 سال سابقه کار بودند. نمونه مورد مطالعه، 16 نفر از این افراد بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تحلیل داده ها با روش کلایزی صورت گرفت.
یافته ها
پس از جمع آوری داده ها، جملات کلیدی مصاحبه ها استخراج شدند و 34 مولفه متفاوت کشف شد. مولفه های به دست آمده در قالب نه بعد رفتار های ناشایست، عدم صداقت، کنترل بیش از حد، رفتار های سیاسی نامطلوب، خودشیفتگی، نداشتن تخصص و مهارت، بی هدفی و بی برنامگی، سوءاستفاده از منابع سازمانی و ضعف در انگیزش بخشی طبقه بندی شدند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان می دهد که برمبنای تجربه کاری کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی، مدیران این حوزه، رفتار های مخرب گوناگونی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!