بررسی همبستگی دو شاخص استرس حرارتی دمای تر گویسان (WBGT) و حد کار گرمایی (TWL) در مقایسه با حد مجاز اصلاح شده دمای پرده صماخ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شاخص های مناسب در ارزیابی استرس های حرارتی دارای اهمیت خاصی می باشند. بنابراین مدیریت ریسک استرس های حرارتی نیازمند توسعه شاخص های کاربردی می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی عملکرد و کارایی دو شاخص WBGT و TWL و تناسب آنها با دمای تیمپانیک با تاکید بر حدود مجاز اصلاح شده آن انجام شده است.
روش کار
این مطالعه مقطعی-تحلیلی بر روی 101 نفر از پرسنل خدمات شهری در یک منطقه گرم و خشک در سال 1395 انجام شد. سنجش شاخص های مطالعه شامل WBGT، TWL، سرعت جریان هوا و دمای تیمپانیک به ترتیب با استفاده از دستگاه WBGTسنج دیجیتال، نرم افزار TWL، آنمومتر حرارتی و دماسنج سنجش دمای پرده صماخ انجام شد. تجزیه وتحلیل داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 انجام شده است.
یافته ها
نتایج مرتبط با ارزیابی همبستگی بین پارامترهای مختلف در این مطالعه نشان داد که بیشترین همبستگی بین دو شاخص WBGT و دمای تیمپانیک (0/669r=) و کمترین ضریب همبستگی بین دو شاخص TWL و دمای تیمپانیک ( 0/343 r=) بود. همچنین با توجه به تغییرات دمایی، قدر مطلق ضریب همبستگی دو شاخص WBGT و TWL در مقایسه با سایر شاخص ها بیشتر ارزیابی شد (0/660r=) و مقدار این همبستگی با افزایش دمای هوا نیز بیشتر نشان داده شد. بطوریکه در دماهای بیشتر از C° 35 ضریب همبستگی دو شاخص به 0/996 رسید.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه بیانگر این بود که شاخص TWL می تواند به عنوان جایگزین مناسب شاخص WBGT برای ارزیابی ریسک استرس های حرارتی در محیط های باز مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!