بهبود عملکرد چوب برخی ارقام صنوبر از طریق جست گزینی در دوره دوم برداشت در کرج

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مدیریت جست در روش بهره برداری کوتاه مدت سبب می شود که جست های باقی مانده از مواد غذایی، نور و آب بیشتری برخوردار شوند و در نهایت تنه های قطورتر و بلندتری تولید کنند. هدف این تحقیق، ارزیابی تولید چوب برخی ارقام صنوبر با استفاده از تیمار مدیریت جست ها در دوره دوم برداشت بود. پنج کلن صنوبر از گونه P. deltoides و دورگ های P. xcanadensis با سه تیمار مدیریت جست شامل یک جست، دوجست و چند جست بر روی هر پایه در قالب طرح آماری کرت های خردشده با سه تکرار بررسی شدند. در پایان فصل رویش، ویژگی های رویشی درختان سرپا و قطعات چوبی به تفکیک سرشاخه، تنه تا قطر10 سانتی متر و تنه های بیشتر از قطر10 سانتی متر اندازه گیری شد. نتایج تجزیه واریانس ویژگی های رویشی در پایان سال پنجم بعد از دوره بهره برداری دوم نشان داد که قطر برابرسینه و ارتفاع جست در بین سطح های مختلف عوامل کلن و مدیریت جست و عوامل زی توده خشک سرشاخه و تنه های با قطر بیش از 10 سانتی متر در سطح عامل مدیریت جست تفاوت معنی داری داشت. متغیرهای متوسط ارتفاع جست و ارتفاع بلندترین جست و قطر برابرسینه جست ها در کلن های P. deltoides 63/8 وP. x canadensis 561/41 در گروه اول قرار گرفتند. مقایسه میانگین های تولید زی توده خشک چوبی کلن های صنوبر نشان داد که دو کلن P. deltoides 63/8 وP. x canadensis 561/41 به ترتیب با 7/6 و 4/6 تن در هکتار در سال، بیشترین مقدار زی توده تنه با قطر کمتر از 10 سانتی متر را داشتند. همچنین بیشترین مقدار تولید تنه با قطر بیش از 10 سانتی متر مربوط به تیمار تک جست بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1836909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!