ارایه یک پیکره پرسش و پاسخ مذهبی در زبان فارسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سامانه های پرسش و پاسخ، زیرشاخه ای از علوم پردازش زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات محسوب می شوند که در چند دهه اخیر مورد علاقه زیاد پژوهش گران قرار گرفته اند. با توجه به رشد فزاینده علاقه مندی به این زمینه پژوهشی، نیاز به در اختیار داشتن منابع داده ای مناسب برای آن، به خوبی احساس می شود. تاکنون اغلب پژوهش های صورت گرفته در رابطه با توسعه پیکره پرسش و پاسخ در زبان انگلیسی بوده است؛ درصورتی که در زبان های دیگر مانند فارسی، نیاز شدیدی به وجود چنین پیکره هایی احساس می شود. در این مقاله، مراحل کامل توسعه یک پیکره متنی پرسش و پاسخ با نام رسائل و مسائل در زبان فارسی شرح داده خواهد شد. این پیکره شامل 2،118 سوال غیرحقیقت و 2،051 سوال حقیقت بوده که برای هر سوال، متن سوال، نوع سوال، سختی سوال از نظر پرسشگر و پاسخ دهنده، طبقه معنایی پاسخ در سطح درشت دانه و ریزدانه، پاسخ دقیق سوال و شماره صفحه و پاراگراف پاسخ، نشانه گذاری شده است. پیکره پیشنهادی برای یادگیری کلیه مولفه های سامانه های پرسش و پاسخ شامل دسته بندی سوال، بازیابی اطلاعات و استخراج پاسخ، مورد استفاده می تواند قرار گیرد و به صورت رایگان در دسترس پژوهش گران قرار دارد. در ادامه یک سامانه پرسش و پاسخ بر روی پیکره رسائل و مسائل معرفی می شود. نتایج نشان می دهد که سامانه پیشنهادی توانسته است به دقت 29/82 و میانگین معکوس رتبه 73/56 درصد دست یابد. می توان اظهار کرد که پیکره و سامانه پیشنهادی در نوع خود، نخستین پیکره و سامانه مربوط به پرسش و پاسخ با چنین ویژگی هایی برای زبان فارسی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!