اثر ترمیمی گیاه کلپوره (Teucrium polium L.) بر کولیت ناشی از استیک اسید در موش بزرگ آزمایشگاهی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری التهابی روده (IBD)، شامل بیماری کرون و کولیت زخمی، یک حالت مزمن در روده با علل ناشناخته شامل عوامل مختلف ایمنی، ژنتیکی و محیطی می‏باشد. امروزه در سراسر دنیا، بسیاری از ترکیبات گیاهی و تولیدی به عنوان فرآورده های ضدالتهاب استفاده می‏شود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر ضدالتهابی عصاره آبی گیاه کلپوره Teucrium poliumL. می‏باشد.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی، به طور کلی 135 سر موش بزرگ آزمایشگاهی نر، با دامنه وزنی 20±220 گرم و سن 12-10 هفته، به طور تصادفی به 9 گروه مساوی تقسیم شدند. گروه کنترل سالم که بدون القا کولیت نرمال سالین دریافت کردند، گروه کنترل منفی که کولیت با اسید استیک 3% القا و هیچ درمانی دریافت نشد، گروه ژل پایه که کولیت القا و ژل پایه را به صورت انما دریافت نمودند، دو گروه کنترل مثبت دریافت کننده آساکول (10 کیلو گرم/ میلی گرم) به روش انما و مزالامین (10 کیلو گرم/ میلی گرم) به روش خوراکی در نظر گرفته شد، هم چنین فرم خوراکی عصاره آبی در دو گروه با دوزهای 50 و 100 کیلو گرم/ میلی گرم و فرم ژل به صورت انما در دو گروه به صورت10% و 20% پس از القا کولیت در نظر گرفته شد. در پایان مطالعه، اندازه گیری شاخص آنتی اکسیدانی مالون دی آلدهید (MDA) و ارزیابی هیستوپاتولوژی بافت کولون انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و من ویتنی یو تست تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

گروه های دریافت کننده ژل انمای 20% و 10% باعث ترمیم آسیب‏های پاتولوژی در سطح میکروسکوپی بافت کولون و کاهش مالون دی آلدهید گردید (p<0.01) گردید. ژل 20% در مقایسه با گروه کنترل منفی اختلاف معنی داری را به لحاظ کاهش MDA نشان داد (P=0.01). فرم خوراکی مسالازین و انمای آساکول به عنوان گروه های کنترل مثبت با یکدیگر و فرم های خوراکی و انمای کلپوره تفاوت معنی داری را از نظر MDA نشان ندادند (p<0.05). اگرچه فرم ژل انما در مقایسه با فرم عصاره آبی خوراکی گیاه، تفاوت معنی داری را نشان نداد ولی فرم انما در کنترل التهاب اثر بهتری را نشان داد.

نتیجه گیری

گیاه کلپوره اثرات قابل ملاحظه ای بر روند التیام کولیت ایجاد شده در موش بزرگ آزمایشگاهی نر دارد. با توجه به خواص ضد التهابی و ضد میکروبی گیاه کلپوره، می توان گفت این گیاه در ترمیم زخم های روده ای موثر می باشد. مواد آنتی اکسیدان موجود در این گیاه نیز سبب تسریع روند بهبود زخم می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!