اثر عصاره آبی دارچین بر رفتار شبه اضطرابی رت های نر دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه استفاده از فراورده های گیاهی به عنوان مکمل یا جانشین داروهای شیمیایی در درمان بیماری ها با عوارض جانبی و هزینه درمانی کم، رواج یافته است. هدف این مطالعه بررسی اثر عصاره آبی دارچین بر رفتار شبه اضطرابی رت های نر دیابتی القا شده با استرپتوزوتوسین بود.
روش بررسی
دراین مطالعه تجربی 28 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار با وزن تقریبی 30± 200 گرم در چهارگروه هفت تایی مورد استفاده قرار گرفت. برای القای دیابت در موش ها، از تزریق داخل صفاقی50 میلی گرم بر کیلوگرم استرپتوزوتوسین استفاده شد. آزمایشات برای 3 هفته طراحی شدند که در این مدت تیمار توسط عصاره دارچین با غلظت 200 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت خوراکی انجام شد و در پایان، ثبت و بررسی شاخص های ارزیابی رفتار اضطرابی موش ها که شامل مدت زمان حضور و تعداد دفعات ورود در بازوهای باز می باشند، در فواصل زمانی تنظیم شده برای مدت زمان 5 دقیقه با دستگاه ماز بعلاوه ای مرتفع انجام شد. همچنین تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده، با نرم افزار SPSS و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و مقایسه گروه ها از آزمون تعقیبی توکی انجام گردید. در نهایت، 05/0P≤ از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
کاهش معنی دار در زمان حضور و تعداد دفعات ورود در بازوهای باز دستگاه ماز بعلاوه ای مرتفع در گروه های رت های دیابتی مشاهده شد، در حالی که هیچ تغییری در شاخص های ارزیابی اضطراب در گروه های دیگر (غیردیابتی) مشاهده نشد (05/0P≤).
نتیجه گیری
در این بررسی تصور می شد عصاره دارچین با وجود ب یش از 50 ترکیب متنوع و داشتن اثرات مختلف، بتواند بر روی اختلالات عصبی در اضطراب در رت های نر بالغ، تاثیرگذار باشد. ولی نتایج این بررسی تجربی نشان داد عصاره دارچین روی رفتار شبه اضطرابی رت های نر بالغ تاثیر معنی داری نمی گذارد. با وجود این، رفتار شبه اضطرابی در موش های دیابتی به طور معنی دار، افزایش می یابد. لذا می توان چنین پیشنهاد نمود که از یک سو احتمالا غلظت دارچین مورد استفاده برای تیمار موش های دیابتی برای کاهش قند خون کافی نبوده و اثرات بهبود بخش بر عملکرد سیستم های نوروترانسمیتری کنترل اضطراب نداشته است. از سوی دیگر احتمال دارد تغییر در فعالیت سیستم های نوروترانسمیتری مغز و بروز رفتارهای اضطرابی در موش های دیابتی متاثر از عوامل دیگری به غیر از میزان گلوکز بوده است. در نتیجه، عصاره دارچین به واسطه کاهش قند خون تاثیری در بهبود رفتارهای اضطرابی و شبه اضطرابی نداشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!