رابطه اعتباربخشی و عملکرد بیمارستان ها: استفاده از رویکرد داده کاوی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
اعتباربخشی یکی از روش های ارزشیابی خارجی بیمارستان ها است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اعتباربخشی و عملکرد بیمارستان های استان تهران انجام شد. علاوه براین، مهم ترین محورهای اعتباربخشی موثر بر عملکرد بیمارستان ها شناسایی و رتبه بندی شدند.
روش کار
این پژوهش توصیفی و همبستگی به صورت مقطعی با استفاده از داده های عملکردی 121 بیمارستان در سال 1393 و 123 بیمارستان در سال 1394 در استان تهران انجام شد. اطلاعات مرتبط با امتیاز اعتباربخشی و 9 شاخص عملکردی بیمارستان ها در سال های 1393 و 1394 جمع آوری شد. از روش آنتروپی شانون برای سنجش وزن شاخص های عملکردی بیمارستان ها و از روش انتخاب ویژگی داده کاوی برای تعیین ارتباط بین امتیاز اعتباربخشی و شاخص های عملکردی بیمارستان ها استفاده شد. سپس، محورهای اعتباربخشی بیمارستانی بر اساس میزان اهمیت رتبه بندی شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار IBM SPSS Modeler تحلیل شدند.
نتایج
میانگین امتیاز اعتباربخشی بیمارستان های استان تهران در سال های 1393 و 1394 به ترتیب 98/61 و 56/69 از 100 امتیاز بود. کلیه شاخص های عملکردی به غیر از شاخص تعداد مراجعین سرپایی بیمارستان در سال 1394 نسبت به سال قبل افزایش داشته است. این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. ارتباطی بین امتیاز اعتباربخشی بیمارستان ها و شاخص های عملکردی آنها مشاهده نشد. با این وجود، محورهای مدیریت و رهبری، اورژانس و مدیریت تدارکات اعتباربخشی به ترتیب بیشترین و محورهای تغذیه، بهداشت محیط و فیزیوتراپی کمترین تاثیر را بر عملکرد بیمارستان ها داشتند.
نتیجه گیری
رابطه ای بین اعتباربخشی و عملکرد بیمارستان های استان تهران وجود نداشت. بنابراین، ارتقای سیستم اعتباربخشی بیمارستان ها شامل استانداردها، روش و ارزیابان اعتباربخشی و تعهد مدیران بیمارستان ها برای استفاده از سیستم های مدیریت کیفیت برای بهبود شاخص های عملکردی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!