بررسی و مقایسه پروفایل بیانی چهار ژن پاسخگو به تنش شوری در گیاه آلوروپوس لیتورالیس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تنش های محیطی، از جمله شوری، آثاری مختلف بر تولیدات کشاورزی دارند. بطورکلی، گیاهان به شیوه ای پیچیده و با استفاده از تحریک بیان ژن ها و پروتئین های مختلف به شرایط محرک محیطی پاسخ می دهند. طی فرآیند تکامل، توانایی ایجاد مقاومت به تنش های غیر زنده در گیاه هالوفیت Aeluropus littoralis به اثبات رسیده است. A. littoralis به دلیل مقاوم بودن در برابر تنش شوری، منبع ژنتیکی بسیار ارزشمندی برای شناسایی و کاربرد ژن های عامل مقاومت است و از آنها برای تولید گیاهان مقاوم به تنش استفاده می شود. از این رو، در جستار حاضر، میزان بیان چهار ESTs برگزیده-که مربوط به ژن های PKL، 5PTase، NUC-L2 و GLY I است- در پاسخ به تنش 600 mM NaCl و شرایط ریکاوری پس از حذف تنش، در بافت های مختلف برگ و ریشه گیاه آلوروپوس، با استفاده از تکنیک quantitative Real-Time PCR ارزیابی شد. مطابق نتایج، ژن Al5PTase بیشترین میزان افزایش بیان را در هر دو بافت برگ و ریشه و در پاسخ به هر دو تیمار شوری و ریکاوری آشکار کرد. در بین ژن های منتخب، کاهش بیان قابل توجهی برای ژن AlGLY I در بافت ریشه رخ داد. علاوه بر این، افزایش بسیار قابل توجهی در میزان رونویسی از ژن های AlPKL و AlNUC-L2 در نمونه های حاصل از ریکاوری بافت ریشه نمایان شد. نتایج حاصل احتمالا اطلاعاتی ارزشمند را برای درک هرچه بیشتر نقش ژن های گیاه A. littoralis و آگاهی از مسیرهای تنظیمی آنها فراهم می آورد، درنتیجه منبع ژنتیکی مهمی برای بهبود ژنتیکی سایر گیاهان زراعی معرفی می نماید
زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!