بررسی موارد و عوامل تاثیرگذار برخطاها در اتاق عمل: دیدگاه کارکنان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
اتاق های عمل از پرخطرترین محیط ها به لحاظ امکان وقوع خطاهای انسانی مرتبط با سلامت هستند و کاهش خطا دراین محیط ها یک ضرورت برای بهبود کیفیت مراقبت سلامت است. هدف این مطالعه، تعیین موارد خطا و عوامل تاثیر گذار بر خطاها در اتاق عمل بود.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی در سال 1395 روی 200 نفر از کارکنان اتاق های عمل بیمارستان های منتخب علوم پزشکی شهر تهران انجام شد. آنها به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و و دیدگاه آنها با استفاده از پرسش نامه پژوهشگرساخته در سه بخش شامل مشخصات دموگرافیک، موارد خطا، و عوامل موثر در بروز خطا در چهار بعد فردی، محیطی، مهارتی و مدیریتی بررسی شد. داده ها با آمار توصیفی - استنباطی و نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها
از دیدگاه کارکنان، بیمار را به اشتباه عمل کردن (71% )، و عضوی را به اشتباه عمل کردن (61%)، از موارد خطاهای پر اهمیت بود. پراهمیت ترین عوامل موثر در بروز خطا، در بعد فردی، شرایط جسمی-روانی کارکنان (74%)، در بعد محیطی، تعداد زیاد جراحی (69%)، در بعد مهارتی، ناآشنایی در استفاده از تجهیزات (5/60%)، و در بعد مدیریتی، کم بودن تعداد کارکنان (5/74%) بودند.
نتیجه گیری
برقراری ارتباط با بیماران، به کارگیری کارکنان ماهر و سالم از نظر جسمی-روانی، رعایت استاندارد به کارگیری کارکنان از نظر تعداد و تجربه، پرهیز از ازدحام و شلوغی، داشتن تجهیزات سالم و آشنایی با نحوه استفاده از آنها، مدیریت صحیح موارد خطا و برخورد مناسب با خطاکار می تواند میزان خطا در اتاق های عمل را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!