مروری بر فعالیت بیماری مولتیپل اسکلروزیس قبل از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری اتوایمن و التهابی سیستم عصبی مرکزی می باشد. در این بیماری غلاف میلین اطراف آکسون ها در اثر حمله سیستم ایمنی تخریب می شود و براساس شدت و مکان آسیب ها بیمار دچار اختلالات و ناتوانی های مختلفی خواهد شد. بیشتر افرادی که به بیماری MS مبتلا می شوند زنان در سنین باروری هستند. این زنان بیمار ممکن است طی دوران بیماری خود سطوح مختلفی از اختلالات نظیر بد عملکردی جنسی، چرخه قاعدگی نامنظم، اختلالات هورمونی و حتی ناباروری را تجربه کنند. در واقع در بیماری MS در اثر شکست گزینش تیموسی یک نوع عدم تعادل در پاسخ های سیستم ایمنی رخ می دهد که با غلبه بیش از حد ایمنی سلولار و ایجاد التهابات در اثر فعالیت سلول های اتوری اکتیو همراه می باشد. از طرفی در بدن فردی که باردار می شود تغییراتی رخ می دهد که ایمنی سلولار سرکوب شده و ایمنی هومورال غالب می شود. پس منطقی به نظر می رسد که بیماران مبتلا به اتو ایمنی های ناشی از ایمنی سلولار نظیر MS در دوران بارداری با بهبود نسبی بیماری روبه رو باشند. مطالعه حاضر مروری بر تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در جهت بررسی عوارض بیماری MS بر سطوح هورمونی، چرخه قاعدگی و بارورشدن یا ناباروری و همچنین مروری بر فعالیت بیماری در دوران بارداری و پس از بارداری می باشد.
روش کار
این مطالعه مروری با استفاده از جستجو در پایگاه های اطلاعاتی نظیر Pub med، google scholar، SID و Magiran و نیز منابع کتابخانه ای با کلید واژه های اتوایمنی، اختلالات هورمونی، بارداری (pregnancy)، چرخه قاعدگی و مولتیپل اسکلروزیس (MS)صورت گرفته است. حدود 34 مقاله بدست آمد که 30 مقاله دارای متن کامل بودند و سال های انتشار هم از 1994 تا 2017 بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!