رابطه گرایش به تجربه چندش و حساسیت به چندش با علائم وسواس آلودگی/ شستشو در دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
در دهه های اخیر محققین غربی توجه روزافزونی به نقش هیجان چندش در آسیب شناسی روانی به خصوص علائم وسواس آلودگی/ شستشو داشته اند، ولی در ایران به این هیجان توجه چندانی نشده است. و این درحالی است که بررسی نقش پیش گویی کننده آن می تواند به تشخیص زودس و درمان کمک کند. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش گرایش به تجربه چندش و حساسیت به چندش در پیش بینی علائم وسواس آلودگی/ شستشو است.
مواد و روش ها
برای انجام این مطالعه توصیفی-تحلیلی 295 دانشجوی دانشگاه شاهد که به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده بودند، وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه خصوصیات دموگرافیک، وسواس پادوآ (خرده مقیاس آلودگی)، حساسیت و گرایش به تجربه چندش (DPSS-R) را تکمیل نمودند.
نتایج
نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین گرایش به تجربه چندش و حساسیت به چندش با علائم وسواس آلودگی/ شستشو رابطه مثبت وجود دارد و این رابطه در زنان (0/41-0/42) قویتر از مردان (0/23-0/24) است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که گرایش به تجربه چندش (0/001>P، 0/34=β) و حساسیت به چندش (0/001>P، 0/17=β) پیش بینی کننده علائم وسواس آلودگی/ شستشو هستند (0/45=R، 0/20=R2)؛ گرایش به تجربه چندش نقش قوی تری در این پیش بینی داشت (0/16R2= ، 0/001>P). به علاوه، بین سن و علائم وسواس آلودگی/ شستشو رابطه ای دیده نشد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر حمایتی برای نقش هیجان چندش و آسیب پذیری فرد به تجربه این هیجان در پیش بینی علائم وسواس آلودگی/ شستشو فراهم آورد و می توان برای شناسایی زودرس و درمان به موقوع علائم وسواس آلودگی/ شستشو از آن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!