بررسی سودمندی و اثربخشی درمان ریشه کنی عفونت هلیکوباکتری در بهبود علائم بیماران مبتلا به سوءهاضمه در جمعیت بالغ ایران: یک مطالعه مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف این مطالعه بررسی نقش ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بهبود علایم بیماران مبتلا به سوءهاضمه عملکردی در ایران می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مرور سیستماتیک است. جستجوی مقالات بر اساس واژگان کلیدی (سوءهاضمه، هلیکوباکتر پیلوری، ریشه کنی، اثربخشی، ایران) در پایگاه داده Medline صورت گرفت. بعد از به دست آمدن متن کامل مقالات، ابتدا برحسب عنوان و سپس برحسب چکیده آن ها، مقالات مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به مزیت بالینی آن ها بر اساس منافع، عوارض جانبی و میزان اثربخشی تعیین گردیده و در قالب سناریوها استخراج شدند.
نتایج
از 28 مقاله ای که در نهایت بررسی شدند، 6 مقاله مرور نظام مند با سطح شواهد 1a، 18 مقاله کارآزمایی مداخل های تصادفی با سطح شواهد 1b و 4 مقاله به صورت مطالعات طولی با سطح شواهد 2b بودند. اکثر مطالعات بهبود علایم را گزارش کرده بودند، گرچه برخی از آن ها این تفاوت را از لحاظ آماری معنی دار گزارش ننموده بودند. بعد از استخراج مطالب مرتبط با سناریوها از مقالات، مزیت بالینی و قابلیت بومی سازی هر یک از سناریوها امتیازدهی شد.
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج به دست آمده از تحلیل مقالات و سناریوها، توصیه این مطالعه این است که تمام بیماران مبتلا به سوءهاضمه عملکردی در سن بالای 18 سال که آندوسکوپی طبیعی داشته اند، و به گونه ای عفونت هلیکوباکتر پیلوری ایشان به اثبات رسیده است، تحت درمان ریشه کنی برای عفونت هلیکوباکتر پیلوری قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!