اثرات مکمل مخمر ساکارومایسس سرویزیه بر میزان غذای دریافتی، قابلیت هضم، تخمیر شکمبه و تولید شیر در بوفالوهای نژاد نیلی-راوی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مخمر شکمبه® (ساکارومایسس سرویزیه؛ RY) یک مخمر زنده است که با بالانس اکوسیستم شکمبه و افزایش تعداد باکتری های سلولولیتیک شکمبه، موجب بهبود تولید شیر و ترکیبات آن و همچنین بهبود قابلیت هضم در گاوها می شود. به منظور بررسی اثرات افزودن RY به جیره بوفالوهای نژاد نیلی-راوی، 16 بوفالو با میانگین تولید شیر 8 لیتر در روز به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند و به مدت 60 روز مورد بررسی قرار گرفتند. به گروه І (شاهد)، سیلوی ذرت به صورت آزاد و 3 کیلوگرم کنسانتره (16% پروتئین خام (CP) و 72% مواد مغذی قابل هضم کل (TDN)) به ازای هر گاو در روز ارائه شد. گروه ІІ (تیمار) همان جیره گروه شاهد به همراه RY (14 گرم به ازای هر گاو در روز) را دریافت کردند. میزان غذای دریافتی، قابلیت هضم، تخمیر شکمبه و میزان تولید شیر برای هر حیوان ثبت شد. میانگین ماده خشک (DM) دریافتی در بوفالوهای دریافت کننده RY و همچنین در گروه شاهد (به ترتیب 7/14 و 3/14 کیلوگرم در روز) تغییر معنی داری نداشت (P>0.05). قابلیت هضم DM، CP و همچنین pH شکمبه بین گروه ها مشابه بود (P>0.05) اما ضریب هضمی فیبر نامحلول در شوینده خنثی (NDF) و فیبر نامحلول در شوینده اسیدی (ADF) به طور معنی داری (P<0.05) در حیوانات دریافت کننده RY بیشتر بود. میزان تولید شیر (60/9 در مقابل 15/9 لیتر در روز) و میزان شیر اصلاح شده بر اساس 4% چربی (FCM) (85/11 در مقابل 32/11 لیتر در روز) به طور معنی داری (P<0.05) در بوفالو های دریافت کننده RY بیشتر از گروه شاهد بود. ترکیب شیر در هر دو گروه یکسان، ولی شمارش سلول سوماتیک (SCC) در گروه تیمار به طور معنی داری (P<0.01) از گروه شاهد کمتر بود. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، افزودن RY به جیره بوفالوهای تغذیه شده با جیره بر پایه سیلوی ذرت و کنسانتره، اثرات مثبتی بر تولید شیر، قابلیت هضم فیبر و SCC دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
96 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!