بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی در بیمارستان رازی شهر تبریز

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف
سکته مغزی تاثیرات پیش بینی نشده و مخربی در زندگی بیماران به جاگذاشته و کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می-دهد. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به سکته مغزی در شهر تبریز بود.

مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. جامعه ی هدف مطالعه بیماران مراجعه کننده به بخش مغز و اعصاب بیمارستان رازی شهر تبریز با تشخیص سکته مغزی در سال 94 بودند، که با استفاده از روش نمونه گیری سرشماری، کیفیت زندگی 72 بیمار مبتلا به سکته مغزی توسط پرسشنامه کیفیت زندگی SIS-16 بررسی گردید. برای بررسی ارتباط کیفیت زندگی با متغیرهای دموگرافیکی و ویژگی های بالینی از آزمون های تی و آنووای یک طرفه استفاده شد و در نرم افزارSPSS نسخه 23 تحلیل گردید.

یافته ها
در این پژوهش میانگین کل نمره کیفیت زندگی بیماران 18/29±66/73 بود. طبق نتایج به دست آمده، متغیرهای سطوح تحصیلات و خدمات فیزیوتراپی با کیفیت زندگی دارای رابطه معنی داری بودند (05/0>p)؛ اما بین متغیرهای جنسیت و تاهل با کیفیت زندگی، رابطه معنی داری وجود نداشت. همچنین بین متغیرهای بالینی از قبیل نوع سکته مغزی، مدت زمان سپری شده از سکته مغزی و سمت مبتلا (راست یا چپ)، با کیفیت زندگی بیماران تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری
باتوجه به نتایج مطالعه حاضر کیفیت زندگی بیماران پس از ابتلا به سکته مغزی کاهش می یابد که برای پیشگیری ازعواقب بیشتر این بیماری و همچنین برای جبران و بهبود ضایعات ایجاد شده در اثر این بیماری می توان از خدمات توانبخشی استفاده نمود. لذا با توجه به اهمیت خدمات توانبخشی برای این بیماران پیشنهاد می شود دسترسی (فیزیکی و مالی) بیماران به خدمات توانبخشی و مشاوره تسهیل گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!