بررسی وضعیت هیدروژئوشیمیایی آب آشامیدنی شهر دره شهر و تعیین کیفیت آن برای مصارف مختلف

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه توجه به کیفیت آب های زیرزمینی و روند تغییرات آن برای مصارف مختلف شرب و کشاورزی و سلامت عمومی بسیار حائز اهمیت است. آب کافی و با کیفیت مطلوب برای این مصارف ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی فراسنج های فیزیکی و شیمیایی منبع آب شهر دره شهر و مقایسه آن با استانداردهای ملی و بین المللی و تحلیل آن با استفاده از نرم افزارهای مربوطه جهت مصارف مختلف تعیین گردید.
مواد و روش ها
برای انجام این مطالعه تعداد21 نمونه آب از 7 ایستگاه مختلف شهر دره شهر برداشت و کلیه فراسنج ها طبق روش استاندارد متد 2005 و به صورت دستگاهی و تیتریمتری آنالیز گردید. جهت تحلیل نتایج از روش های آمار توصیفی، نمودارهای پایپر، شولر، ویلکوکس و آزمون های آماری استفاده شد.
یافته ها
میانگین کدورت، هدایت الکتریکی، کل جامدات محلول و سختی کل به ترتیب NTU4/1، μ mhos/cm 438، mg/l 277 و CaCO3/l mg 114و میانگین نیترات، نیتریت، سولفات، کلرور، فلوراید، کلسیم، منیزیم، سدیم، آهن و منگنز به ترتیب mg/l7/4، صفر، mg/l 31 ، mg/l4/4، mg/l 3/0، mg/l 7/62، mg/l 76/12، mg/l4/4، mg/l 03/0 و 003/0 میلی گرم در لیتر بودند.
نتیجه گیری
کلیه ی فراسنج های فیزیکی- شیمیایی مورد بررسی در محدوده استاندارد 1053 آب ایران، استاندارد آب شرب سازمان بهداشت جهانی و سایر استانداردهای بین المللی بودند. نمودار شولر، آب دره شهر را از نظر شرب جزء آبهای خوب و نمودار ویلکوکس، آب دره شهر را از نظر کشاورزی جزء آبهای کمی شور(C2S1) و تقریبا مناسب برای اهداف کشاورزی معرفی نمودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!