بررسی تصفیه پذیری شیرابه زباله در بیوراکتور بی هوازی دومرحله ای به صورت جریان پیوسته

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر، مدیریت و دفع مواد زائد شهری به یک مشکل جهانی و از مهمترین دغدغه های زیست محیطی تبدیل شده است. دفن زباله ها منجر به تولید زیادی از شیرابه می گردد. فرایند تجزیه بیولوژیک یک راه حل بالقوه و مقرون به صرفه برای تصفیه شیرابه دفن گاه های زباله شهری به شمار می رود. هدف این پژوهش، بررسی تصفیه پذیری شیرابه زباله شهری با استفاده از بیوراکتور دو مرحله ای بی هوازی در مقیاس پایلوت بوده است.
مواد و روش ها
آزمایشات در دو راکتور بی هوازی اختلاط کامل به حجم مفید 10 و 30 لیتر با دبی ثابت 2 لیتر در روز، زمان ماند هیدرولیک 5 و 15 روز و تحت شرایط دمایی مزوفیلیک انجام شد. پس از دوره شروع، میزان بارگذاری آلی از 07/0 تا kgCOD/m3.day 65/2 افزایش یافت. خروجی اولین راکتور بی هوازی وارد راکتور دوم می شد. آنالیزهای فیزیکی و شیمیایی بر مبنای روش های استاندارد آب و فاضلاب آمریکا انجام گردید.
یافته ها
نتایج آزمایش ها نشان داد که مناسب ترین بارگذاری kgCOD/m3.day 05/2 می باشد که در آن راندمان حذف COD راکتور اول، دوم و کل سیستم (مجموع دو مرحله ای اختلاط کامل) به ترتیب 80، 1/65 و 93% بدست آمد. راندمان حذف BOD در کل سیستم نیز برابر 92% حاصل شد. با این حال نیتروژن آمونیاکی و قلیائیت در راکتور بی هوازی دو مرحله ای به ترتیب 39 و 9/14% افزایش یافت. حداکثر درصد متان در راکتورهای اول و دوم به ترتیب 76 و 80% بود.
نتیجه گیری
از فرایند دو مرحله ای بی هوازی می توان به عنوان فرایندی موثر برای بهبود تخریب پذیری و همچنین حذف مواد آلاینده آلی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!