راهبردهای پیدا کردن معنی کلمه و تثبیت آن در یادگیری انگلیسی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف این مطالعه بررسی راهبردهای اتخاذ شده توسط دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در یادگیری واژگان انگلیسی پزشکی میباشد.
روش کار
در این مطالعه از 124 دانشجو پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که 57 نفر مرد و 87 نفر زن بودند خواسته شد تا به پرسشنامه اشمیث ) 1997 ( پاسخ دهند داده ها با نرم افزار 17 SPSS تحلیل گردید.
یافته ها
اول آنکه اکثر دانشجویان علوم پزشکی برای پیدا کردن معنی کلمات از راهبرد شماره 4 یعنی« از طریق عبارات موجود در متن معنی را حدس میزنم» استفاده میکنند و مفیدترین راهبرد برای پیدا کردن معنی کلمات استفاده از فرهنگ لغت دو زبانه است. همچنین در این مطالعه راهبرد اتخاذ شده توسط آنها در تثبیت معنی کلمه یعنی «کلمه )نه معنی آن( را چندین بار بطور شفاهی تکرار میکنم » از بالاترین در صد استفاده برخوردار است. مفیدترین راهبرد برای تثبیت معنی کلمه در بین آنها راهبردهای «یک تصویر از شکل کلمه را در ذهن ایجاد میکنم»، «در کلاس کلمه های جدید را یاد داشت میکنم تا با مطالعه، معنی آن تثبیت شود» و«در فاصله زمانی مختلف، چندین بار کلمه را مطالعه میکنم» میباشند.
نتیجه گیری
با توجه به این که راهبرد اول دانشجویان در یادگیری انگلیسی برای پیدا کردن معنی کلمه «حدس معنی از متن» و استفاده از «فرهنگ لغت دو زبانه» میباشد بنابراین مدرسان باید ترتیبی اتخاذ کنند که دانشجویان بهتر بتوانند از این راهبرد استفاده کنند. به عبارت دیگر مهارت آنها را در حدس معنی کلمه با توجه متن و استفاده از فرهنگ لغت بالا ببرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!