ارزیابی تاثیر آموزش در ارتقاء فرهنگ ایمنی در استفاده از وسایل حفاظت فردی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ارتقائ فن آوری، حضور نیروی انسانی در محیطهای صنعتی پررنگتر گردیده است. لذا احتمال مخاطرات و حوادث نیز بیشتر گردید. اهمیت اجرای اصول ایمنی و نیاز به فرهنگ ایمنی بیشتر گردیده است. این مطالعه تاثیر آموزش در ارتقاء فرهنگ ایمنی در استفاده از وسایل حفاظت فردی در صنعت ریخته گری ارزیابی شده است.
روش کار
مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده که در سال 0222 شروع گردیده است در این مطالعه ابتدا سطح فرهنگ ایمنی افراد در ابعاد دوازده گانه با پرسشنامه مورد نظر بررسی گردید. اقدامات آموزشی با برگزاری کلاسهای آموزشی و مدیریتی اجرا شده میزان اثر بخشی مداخلات بصورت مطالعه قبل و بعد با استفاده از آزمونهای آماری مانند تی تست زوجی و همبستگی و نرم افزارهای SPSS19 و EXCEL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
میانگین نمره فرهنگ ایمنی کلیه افراد 922 بدست آمده است. از ابعاد دوازده گانه فرهنگ ایمنی، نمره استفاده از وسایل حفاظت فردی 90 / 91 نامطلوب بوده است. آموزش ایمنی با کسب نمره 19 / 02 کمتر از نمره مطلوب بوده است. نمره استفاده از وسایل حفاظت فردی و آموزش ایمنی بعد از انجام مداخلات به سطح مطلوب رسید. میانگین نمره فرهنگ ایمنی بعد از مداخله 900 شده است. میزان اثر بخشی آموزش با مقدار احتمال ) 102 / 1 = P ( نشان دهنده بهبود شرایط بوده است.
نتیجه گیری
مداخلات آموزشی ازجمله برگزاری کلاسهای آموزشی با حذف شرایط ناایمن در سازمان میتواند باعث بهبود و ارتقا سطح فرهنگ ایمنی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!