بررسی مشارکت مالی خانوارها در هزینه های سلامت بعد از اجرای طرح تحول سلامت

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
طرح تحول سلامت به عنوان یکی از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت با هدف کاهش هزینه های بستری و پرداخت از جیب مردم در سال 1393، آغاز گردید. به منظور بررسی اثرات این برنامه در هزینه های پرداختی مردم، پژوهش حاضر با هدف تعیین مشارکت مالی خانوارها در هزینه های سلامت بعد از اجرای طرح تحول سلامت انجام گردید.
مواد و روش کار
این پژوهش مقطعی با هدف کاربردی در نیمه دوم سال 1395و نیمه اول سال 1396در شهرستان زاهدان انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمام خانوارهای شهری و روستایی بود که تعداد 816 خانوار به روش خوشه ایو در هر خوشه به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه استاندارد پیمایش سلامت سازمان سلامت جهان و با مراجعه حضوری به منازل خانوارها انجام شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS v 19 و استفاده از آمار توصیفی و استنباطی از جمله رگرسیون لجستیک تحلیل شد.
یافته ها
بر اساس نتایج این مطالعه، سرپرست 760 خانوار مرد بوده و 78 خانوار فاقد بیمه درمانی بودند. پس از اجرای طرح تحول سلامت حدود 12/99 درصد از خانوارها با هزینه های کمرشکن ناشی از هزینه های سلامت مواجه بودند. خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری با هزینه های کمرشکن مواجه شدند. هزینه های کمرشکن سلامت با استفاده از خدمات دندانپزشکی، دارویی، فیزیوتراپی، سرپایی، وجود فرد نیازمند به مراقبت در خانوار، و وجود فرد بستری در بیمارستان ارتباط معنادار نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
با وجود اجرای طرح تحول سلامت هنوز بسیاری از خانوارهای شهرستان زاهدان به دلیل استفاده از خدمات سلامت با هزینه های کمرشکن مواجه می شوند و بخشی از آنها به دلیل این هزینه ها به زیر خط فقر کشیده می شوند. نیاز است تا مدیران نظام سلامت نگاه ویژه ای به شهرستان ها و استان های محروم داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 237
لینک کوتاه:
magiran.com/p1840510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!