مطالعه تجربی و تئوری اثر نیتراته کردن بر رفتار تماس لغزشی در دوره گذار سایش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افزایش مقاومت سایشی اجزای مکانیکی همواره برای سازندگان قطعات مکانیکی مهم بوده است. یک روش رایج برای عملیات سطحی، نیتراته کردن است. در این پژوهش، ضریب اصطکاک و حجم سایش دیسک های نیتراته شده و معمولی به دو صورت عددی و تجربی مطالعه شده است. آزمایش ها با استفاده از دستگاه تست سایش پین بر روی دیسک بر روی نمونه های فولاد AISI 4140 انجام شده است. مدل عددی بر پایه مفهوم تقسیم بار به منظور پیش بینی ضریب اصطکاک، دمای سطح، ضخامت فیلم روان کار و نرخ سایش گسترش یافته است. نتایج برای دیسک های نیتراته شده نشان می دهد که با افزایش سرعت، ضخامت فیلم روان کار افزایش یافته و در نتیجه حجم سایش کاهش می یابد. از طرف دیگر با افزایش بار اعمالی، ضخامت فیلم روان کار کاهش یافته و در نتیجه حجم سایش افزایش می یابد. در مورد دیسک های نیتراته شده، حجم سایش فقط تابعی از بار اعمالی است و بسرعت وابسته نیست. نمودارهای حجم سایش بر حسب مسافت لغزش نشان می دهد که دوره گذار تقریبا قبل از 1500 متر به پایان می رسد و بعد از آن نرخ سایش پایا می شود. مقایسه نتایج تجربی و تئوری ضریب اصطکاک و حجم سایش نشان می دهد که مدل تئوری ارایه شده توانایی قابل قبولی برای پیش بینی ضریب اصطکاک و نرخ سایش در مواد عادی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1841040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!