رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و هوش معنوی با ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان به مولتیپل اسکلروز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری مولتیپل اسکلروز مانند تمام بیماری های مزمن دیگر بر سلامت و کیفیت زندگی افراد تاثیرات نامطلوب می گذارد، هدف از این پژوهش رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و هوش معنوی با ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروز بود.
مواد و روش ها
روش مطالعه همبستگی از نوع پیش بین بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمام مبتلایان به بیماری مولتیپل اسکلروز عضو انجمن ام. اس ایران در شهر تهران در مرداد ماه سال 1395 بود که بر اساس فرمول پلنت، حجم نمونه 100 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، مقیاس چند وجهی حمایت ادراک شده و پرسشنامه هوش معنوی بودند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد میان حمایت اجتماعی ادراک شده و هوش معنوی با کیفیت زندگی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. ضریب شیب استاندارد β برای حمایت اجتماعی ادراک شده برابر با (382/0=β) بدست آمد که بر کیفیت زندگی بیماران موثر بود. همچنین ضریب شیب استاندارد β برای هوش معنوی برابر با (499/0= β) بدست آمد که به صورت مثبت و معنادار بر کیفیت زندگی موثر گزارش شد. اعضای اصلی خانواده نیز در حمایت اجتماعی بیماران اثرگذاری بیشتری داشته اند.
نتیجه گیری
حمایت اجتماعی یک تعامل دو جانبه است. حمایت اجتماعی ادراک شده از طرف خانواده و افراد مهم زندگی بر سلامت جسمانی، روانی و ارتقاء روابط اجتماعی را موثر بود، که سبب ارتقاء کیفیت زندگی شده است. وجود هوش معنوی نیرومند نیز در مبتلایان به مولتیپل اسکلروز جهت سازگاری و حل مشکلات، عامل سازنده بر کیفیت زندگی بیماران است. بر همین اساس عوامل پیش بین حمایت اجتماعی و هوش معنوی است، که بر کیفیت زندگی این بیماران اثرگذار بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1841564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!