تاثیر صدای طبیعت و سکوت بر کیفیت خواب بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
صدای طبیعت به عنوان یک مراقبت غیردارویی و پوشاننده صداهای محیطی می تواند در بهبود کیفیت خواب بیماران موثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر صدای طبیعت بر کیفیت خواب بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، 93 بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه قلبی بیمارستان های شهید رجایی، حضرت رسول و فیروزگر در سال 1395 به روش مستمر انتخاب شدند و به روش تصادفی در 3 گروه صدای طبیعت، دریافت کننده هدفون (فاقد صدا) و کنترل قرار گرفتند. از نمونه ها رضایت نامه کتبی دریافت شد. بیماران گروه صدای طبیعت، دو شب با استفاده از هدفون به مدت 30 دقیقه صدای طبیعت را گوش کردند. به بیماران گروه سکوت، دو شب به مدت 30 دقیقه هدفون بی صدا داده شد. بیماران گروه کنترل فقط مراقبت های معمول را دریافت کردند. کیفیت خواب آزمودنی ها در شب قبل از مداخله و دو شب مداخله با استفاده از پرسش نامه پیتزبرگ بررسی شد. داده ها با آزمون های آماری کای اسکوئر، فیشر، تی زوجی، آنالیز واریانس و نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
میانگین تغییرات کیفیت خواب در گروه کنترل (41/40±9/4) با دو گروه مداخله صدای طبیعت (4/24±7/68) و سکوت (41/00±7/4) اختلاف معنی دار آماری داشت (001/P<0)و نشان دهنده بهتر بودن کیفیت خواب در دو گروه مداخله است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد شنیدن دو شب صدای طبیعت یا گذاشتن هدفون بدون صدا، بر بهبود کیفیت خواب بیماران موثر باشد. توصیه می شود پرستاران بر اساس ترجیح بیماران، برای آنان صدای طبیعت یا سکوت را فراهم کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2167 تا 2180
لینک کوتاه:
magiran.com/p1842454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!