اهمیت تولید داخلی در اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری

نویسنده:
چکیده:
تولید و اشتغال نیروی انسانی یکی از مهمترین و اساسی ترین اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهد. بیکاری علاوه بر اتلاف منابع انسانی، مسایل و مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به همراه دارد.
در این مقاله سعی خواهد شد تا به بررسی و تحلیل اهمیت تولید داخلی که یکی از مهمترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است پرداخته شود. محور اصلی این نقد و بررسی بهره گیری از رهنمودها و دستور العمل اجرایی سال 1396 که توسط مقام معظم رهبری در هنگام تحویل سال بیان و ابلاغ گردید خواهد بود.
بدین سان، پرسش مقاله این است که اولا، توجه نمودن به تولید داخلی و اهمیت دادن به آن چه نتایج و آثاری را می تواند در پی داشته باشد؟ ثانیا، چرا آنطور که شایسته است جمهوری اسلامی با همه پیشرفتهایی که در بخش های مختلف داشته نتوانسته است در بخش اقتصادی توفیق چندانی حاصل نموده و بازار تولید و اشتغال کشور را سامان دهی کند؟
در پاسخ به سؤال اول باید گفت: یافته ها در این نوشتار نشان از آن دارد که با تکیه بر تولید داخلی و اتکاء به قدرت درونی کشور می توان بازار اشتغال را که از نقاط کلیدی و شاهراه اقتصادی – اجتماعی کشور به حساب می آید به تحرک واداشت؛ در نتیجه اقتصاد کشور را از حالت رکود خارج نموده و رشد اقتصادی را برای کشور به ارمغان آورد. و از این طریق با پیشگیری از شیوع و افزایش بیکاری در بخش اقتصادی سبب رفاه اجتماعی گردید. و در بخش فرهنگی نیز از آسیب های اخلاقی و روانی و ناهنجاری های اجتماعی کاست.
در پاسخ به سؤال دوم می توان گفت: نبود توازن و تقارن و همگرایی در برنامه ها و سیاست های اقتصادی بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی و نیز پدیده قاچاق کالا و شعاری برخوردن کردن با مفاسد اقتصادی سبب شده تا در بازار تولید و اشتغال بر خلاف انتظار همچنان رکود و بیکاری حاکم باشد.
روش پژوهش در این نوشتار توصیفی- تحلیلی است که از طریق بررسی اسناد و مدارک به صورت کتابخانه ای صورت پذیرفته است. بدین ترتیب که از طریق فیش برداری ابتدا اطلاعات لازم جمع آوری شده و سپس به تفسیر اطلاعات پرداخته میشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1842665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!