تاثیر انواع عصاره های پسته کوهی (Pistacia atlantica subsp. Kurdica) بر تریکوموناس واژینالیس در شرایط برون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
تریکومونیازیس یکی از شایع ترین عفونت های غیرویروسی جنسی در سراسر جهان است که موارد مقاوم به درمان این عفونت در حال افزایش می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان تاثیر عصاره های پسته کوهی در شرایط برون تنی بر روی تریکوموناس واژینالیس بود.
مواد و روش ها
عصاره های هگزانی، اتیل استاتی، متانولی و هیدروالکلی پسته کوهی با روش خیساندن تهیه گردید و سپس غلظت های μg/ml 4000، 2000، 1000، 500، 250، 125، 5/62 تهیه و بر روی پنج ایزوله انگل تریکوموناس واژینالیس، در مقابل مترونیدازول، در شرایط هوازی و بعد از 48 ساعت انکوباسیون در دمای C° 5/35، مورد آزمایش قرار گرفت. آزمون (Minimum Inhibitory Concentration) MIC و MLC (Minimum Lethal Concentration) برای هر ایزوله انگل به صورت دوتایی و دومرتبه تکرار گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد انواع عصاره های موردبررسی در برابر تریکوموناس واژینالیس موثر بود. بعد از 48 ساعت انکوباسیون بیشترین اثر مربوط به عصارهای اتیل استاتی و هگزانی با حداقل MIC برابر μg/ml 125 و به ترتیب میانگین MIC برابر 337 و μg/ml 387 و کم ترین اثر مربوط به عصارهای متانولی و هیدروالکی با حداقل و میانگین MIC برابر μg/ml 2000 بود. نتایج آزمون MLC برای عصاره ها برابر نتایج آزمون MIC بود که این موضوع تائیدی بر اثر کشندگی عصاره های مورد آزمایش بر روی انگل می باشد. میزان حساسیت دارویی انگل ها به مترونیدازول از 1/3 تا 2/6 با میانگین و انحراف استاندارد μg/ml 5/1 ± 2/4 به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که ترکیبات موجود در عصاره های اتیل استاتی و هگزانی پسته کوهی دارای توان قابل توجهی بر ضد تریکوموناس واژینالیس می باشند که لازم است با جداسازی و شناسایی ترکیبات موجود در این عصاره ها و همچنین انجام مطالعات تکمیلی بر روی آن ها در شرایط برون تنی و درون تنی اطلاعات جامع تری در زمینه خصوصیات ضد میکروبی این گیاه و ترکیبات حاصل از آن کسب گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
198 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1842770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!