بررسی دانش، نگرش و عملکرد پرسنل اتاق عمل بیمارستانهای منتخب کشور ایران در زمینه حفاظت پرتویی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
حفاظت پرتویی در برخی بیمارستان ها به لحاظ اقتصادی، ملاحظات سلامت، انسانی و اخلاقی از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت ارتقاء حفاظت پرتویی در بیمارستان ها برخورداری از آگاهی و نگرش مطلوب و هم چنین عملکرد مناسب پرسنل نسبت به این مقوله، حائز اهمیت می باشد. لذا هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت موجود دانش، نگرش و عملکرد پرسنل اتاق عمل در زمینه حفاظت پرتویی در کشور می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی 332 پرسنل اتاق عمل در بیمارستان های شهرهای مختلف کشور با استفاده از روش چند مرحله ای انتخاب و دانش، نگرش و عملکرد آنان در زمینه حفاظت پرتویی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور اجرای این پژوهش، در سال 95-94 مجموع کارکنان اتاق عمل به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. پاسخ دهندگان به پرسش نامه شامل فیزیست ها، پرستاران، پرتوکاران و منشی ها در بیمارستان های مختلف با تعداد تخت کم، متوسط و زیاد بودند. استان های منتخب مورد بررسی شامل: البرز، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی، سمنان، قم، گلستان، گیلان، کردستان، کرمانشاه و مازندران می باشد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمون آماری one-way ANOVA با سطح معناداری (05/0>P) مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
یافته های این تحقیق نشان دهنده ی وجود ارتباط معنی دار بین سطح دانش، نگرش و عملکرد پرسنل اتاق عمل در زمینه حفاظت پرتویی و استان های متفاوت می باشد. هم چنین پارامتر تعداد تخت بیمارستان با سطح دانش، نگرش و عملکرد پرسنل مرتبط می باشد.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر نشان داد استان های گلستان، تبریز و گیلان به ترتیب بالاترین سطح دانش، نگرش و عملکرد را دارا بودند و استان های سمنان، تهران و کردستان به ترتیب پایین ترین سطح دانش، نگرش و عملکرد را به خود اختصاص داده اند. هم چنین بین سطح دانش، نگرش و عملکرد پرسنل اتاق عمل در زمینه حفاظت پرتویی و استان های محل خدمت، تفاوت های معناداری وجود دارد که این موارد می تواند به علت کمبود رسیدگی و امکانات و کم تجربگی در استان های محروم و عدم دقت و توجه کافی به علت ازدحام در استان های غیر محروم باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
550 تا 554
لینک کوتاه:
magiran.com/p1843342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!