اثربخشی تمرینات تنفسی و آرام سازی یوگا بر افسردگی زنان سالمند

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی و از شایع ترین عوامل خطر خودکشی در سالمندان است که مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار دارد. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی تاثیر یک دوره تمرینات منتخب یوگا بر افسردگی زنان سالمند بود. پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری را کلیه زنان سالمند شهرکرد تشکیل داد. نمونه پژوهش را 30 نفر از زنان سالمند مبتلا به افسردگی با دامنه سنی 85-60 سال که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند و به صورت هدفمند انتخاب شده بودند تشکیل داد که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه افسردگی بک به عنوان ابزار در این پژوهش استفاده شد.اعضایگروه تجربی به مدت 8 هفته هر هفته سه جلسه (70-45 دقیقه ای) زیر نظر مربی متخصص یوگا مورد مداخله قرار گرفتند. پس از گذشت یک ماه آزمون پیگیری گرفته شد. به منظور بررسی فرضیه پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد پس از هشت هفته تمرینات تنفسی و آرام سازی یوگا،تفاوت نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون (001/0P=) و مرحله پیگیری (001/0P=) معنی دار بود. با توجه به یافته های این پژوهش می توان از تمرینات تنفسی و آرام سازی یوگا به عنوان یک درمان مکمل جهت کاهش افسردگی در سالمندان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1843365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!