جداسازی و شناسایی مولکولی تروپرلا پیوژنز به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده آبسه های جلدی در گاوها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
عوامل متعددی می توانند در ایجاد آبسه های جلدی در گاو دخیل باشند که دراین میان تروپرلا پیوژنزبه عنوان یک باکتری فرصت طلب، اهمیت فراوانی در ایجاد بیماری های چرکی دارد و خسارات اقتصادی فراوانی را به صنعت گاوداری ها وارد می نماید. هدف این مطالعه، بررسی تروپرلا پیوژنزبه عنوان یک پاتوژن اولیه و ثانویه، شناسایی آن با روش های بیوشیمیایی و مولکولی و همچنین نشان دادن مقاومت های آنتی بیوتیکی در این باکتری می باشد.
روش کار
از 134 گاو مبتلا به آبسه جلدی، در 15 گاوداری اطراف تهران، نمونه اخذ گردید و از تمامی آبسه ها، کشت هوازی و بی هوازی صورت گرفت و از روش های بیوشیمیایی جهت شناسایی عوامل چرکزا استفاده شد. در مورد تروپرلا پیوژنز علاوه بر روش های بیوشیمیایی، از روش مولکولی نیزجهت شناسایی استفاده شد. همچنین حساسیت جدایه های تروپرلا پیوژنز به برخی از آنتی بیوتیک های روتین هم مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
ده جنس از باکتری های ایجاد کننده آبسه در کشت، شناسایی گردید که از میان تروپرلا پیوژنز شیوع بیشتری داشت. از نظر تغییرات بیوشیمیایی و تست CAMP، 9 بیوتیپ در جدایه های تروپرلا پیوژنز مشاهده شد. تمامی جدایه های تروپرلا پیوژنز با روش مولکولی PCR تایید نهایی گردیدند. بیشترین حساسیت آنتی بیوتیکی به آمپی سیلین، پنی سیلین G و آموکسی سیلین و بیشترین مقاومت هم به تریمتوپریم سولفومتوکسازول، اریترمایسین و تتراسیکلین مشاهده گردید.
نتیجه گیری نهایی: تروپرلا پیوژنز هرچند بعنوان یک پاتوژن فرصت طلب مطرح می باشد ولی می تواند به صورت اولیه و ثانویه ایجاد بیماری کند. شناسایی عوامل ایجادکننده آبسه با روش های مولکولی، انجام آزمون های آنتی بیوگرام و انتخاب داروی مناسب، در درمان این عوامل بسیار کمک کننده می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
499 تا 536
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!