توان خود مراقبتی و نقش پیشگویی کننده آن در کیفیت زندگی سالمندان ساکن جامعه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کیفیت زندگی یکی از مسائل مهم عصر امروز در مراقبت سلامتی است. با وجود اهمیت بسیار زیاد امر خودمراقبتی و کیفیت زندگی در ارتقای سلامت سالمندان، متاسفانه در ایران به این موضوع توجه کافی نشده است. لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان پیشگویی توان خودمراقبتی سالمندان در بهبود کیفیت زندگی آنان در شهر بجنورد در سال 95 صورت گرفت.
روش
این پژوهش توصیفی-تحلیلی با مشارکت 180 سالمند انجام شد که به روش طبقه ای خوشه ایچند مرحله ای از بین سالمندان ساکن جامعه شهر بجنورد انتخاب شده بودند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه متغیرهای دموگرافیک، پرسشنامه کیفیت زندگی (SF12) و پرسشنامه توانایی خود مراقبتی افراد سالمند (SASE)، بودند. برای توصیف و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS نسخه 21 استفاده گردید.
یافته ها
میانگین سنی در این مطالعه 6 ± 5/69 بود. میانگین نمره توان خود مراقبتی 23/6±44/65 و میانگین نمره کیفیت زندگی 12/6±02/26 بود. در بین زنان، حدود 86 درصد آنان توان خودمراقبتی پایین داشتند. ارتباط توان خودمراقبتی با کیفیت زندگی بسیار ضعیف و از نظر آماری معنی دار نبود (05/0
نتیجه گیری
همچنین با توجه به توان خود مراقبتی پایین اکثر سالمندان شهر بجنورد و بخصوص زنان سالمند این شهر، توصیه می شود عوامل موثر بر توان خودمراقبتی بررسی و برنامه ریزی و اقدامات لازم در خصوص بهبود وضعیت توان خودمراقبتی از سوی مسئولین مربوطه صورت گیرد. توان خودمراقبتی نمی تواند پیشگو کننده تغییرات وضعیت کیفیت زندگی در سالمندان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!