شیوع چاقی و اضافه وزن در زنان سالمند مقیم خانه های سالمند شیراز در سال 1395 و ارتباط آن با فعالیت جسمانی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شیوع اضافه وزن و چاقی در افراد سالمند رو به افزایش است و میزان شیوع چاقی در زنان سالمند بیشتر از مردان است. هدف از تحقیق حاضر بررسی شیوع چاقی و اضافه وزن در زنان سالمند مقیم خانه های سالمند شیراز و ارتباط آن با فعالیت جسمانی است.
روش
تعداد 186 زن سالمند مقیم خانه های سالمند شیراز (در سال 1395) به طور داوطلبانه در این پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی شرکت کردند. ابتدا قد و وزن آزمودنی ها جهت محاسبه شاخص توده بدنی، محیط دور کمر و دور باسن جهت محاسبه چاقی شکمی محاسبه شد. برای ارزیابی وضعیت آمادگی جسمانی از پرسشنامه فعالیت جسمانی بین المللی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار 16/ SPSS و آزمون های آماری ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن و کروسکال والیس و یومان ویتنی استفاده شد (05/0 =α).
یافته ها
نتایج نشان داد که در زنان سالمند مقیم خانه های سالمند شیراز، میزان شیوع چاقی عمومی 7/23 درصد، شیوع اضافه وزن 5/57 درصد و 8/18 درصد دارای شاخص توده بدنی نرمال بودند. همچنین 6/87 درصد زنان دارای چاقی شکمی و 4/12 درصد دارای وضعیت طبیعی بودند. بین میزان فعالیت جسمانی و شاخص توده بدنی (001/0=p، 36/0-=r) و بین میزان فعالیت جسمانی با چاقی شکمی (04/0=p، 18/0-=r) ارتباط معنی دار معکوسی مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع نسبتا بالای اضافه وزن و چاقی در زنان سالمند و وجود رابطه معکوس آن با میزان فعالیت جسمانی می توان نتیجه گرفت که میزان فعالیت جسمانی سالمندان می تواند میزان چاقی عمومی و شکمی را تحت تاثیر قرار دهد. لذا می توان جهت پیشگیری و کاهش میزان چاقی و اضافه وزن با توجه به شرایط خاص سالمندان فعالیت جسمانی را افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!