مطالعه اثر جهت قرار دادن بساک، نوع و ترکیب محیط کشت و کشت توام بساک با تخمدان روی القاء کالوس در کشت بساک کدوی تخم پوست کاغذی (Cucurbita pepo var. Styriaca)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق، کشت بساک گیاه کدوی تخم پوست کاغذی (Cucurbita pepo var. Styriaca) به منظور تولید کالوس و جنین هاپلوئید بررسی شد. آزمایشات سیتوژنتیکی نشان داد که غنچه های 5/1 سانتی متری حاوی بساک های10-9 میلی متری و میکروسپورهایی در مرحله تک هسته ای میانی تا انتهایی برای کشت بساک مناسب بودند. سه آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار اجرا گردید. در آزمایش اول، اثر جهت قرار دادن بساک بر روی محیط کشت و نوع و غلظت تنظیم کننده های رشد گیاهی NAA (صفر، 5/0، 1 میلی گرم در لیتر) و 2،4-D (صفر، 1، 2 میلی گرم در لیتر) روی صفت درصد کالوس زایی بررسی شد. در این آزمایش کشت بساک ها از جهت محدب در محیط حاوی 1 میلی گرم در لیتر NAA و 2 میلی گرم در لیتر 2،4-D، بیش ترین درصد کالوس زایی را ایجاد کرد. در آزمایش دوم، اثرات متقابل نوع محیط کشت (E20 و B5) و ترکیب تیمارهای هورمونی2،4-D (صفر، 5/2، 5 میلی گرم در لیتر) و BAP (صفر، 5/0، 1 میلی گرم در لیتر) بر صفت درصد کالوس زایی کدو مورد مطالعه قرار گرفت که محیط کشت E20 حاوی 1 میلی گرم در لیتر BAP و 5/2 میلی گرم در لیتر 2،4-D، بیش ترین درصد کالوس زایی را در مقایسه با تیمارهای دیگر ایجاد کرد. در آزمایش سوم اثر کشت توام بساک کدوی تخم پوست کاغذی با تخمدان گندم و تخمدان کدو بر درصد کالوس زایی بساک کدو در دو نوع محیط کشت جامد و مایع E20 بررسی شد. در این آزمایش کشت توام بساک کدو و تخمدان گندم در محیط کشت جامد، نسبت به بقیه تیمارها بیش ترین درصد کالوس زایی را نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!