بررسی تاثیر شرایط خشک کن خلایی پاششی با ریز ذره ساز آلتراسونیک روی خواص کاربردی، بازسازی و شیمیایی پودرهای عصاره برگ کنگر فرنگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش از خشک کن خلایی پاششی با ریز ذره ساز آلتراسونیک به منظور تولید پودر خشک از عصاره ی برگ کنگر فرنگی استفاده شد. روند خشک کردن در یک محفظه خشک کن خلا و در دمایی پایین تر از دمای خشک کن های پاششی معمولی انجام شد. اثرهای متغیرهای مستقل (دمای داخلی 55-75 درجه سلسیوس، فشار خلا درون محفظه 20-40 کیلوپاسکال و غلظت محلول 2-3 درصد) روی خواص کاربردی (محتوای رطوبت، اندازه ذره، چگالی توده و چگالی حاصل از ضربه، جریان پذیری و چسبندگی)، خواص بازسازی (تر شوندگی، پراکندگی و حلالیت) و خواص شیمیایی (محتوای فنل کل و فعالیت مهار DPPH) پودر عصاره برگ کنگر فرنگی با لاکتوز تک آب به عنوان یک حامل به منظور دستیابی به عملکرد فرآیند بالا و خواص مطلوب بررسی شد. پودرهای تولیدشده در شرایطی با غلظت محلول 3 درصد، بالاترین میانگین قطر ذرات، چگالی توده و چگالی حاصل از ضربه، زاویه ترکننده (کاهش ترشوندگی) و محتوای فنل کل (TPC) را نشان دادند، درحالی که فاکتورهای پراکندگی و حلالیت در این شرایط پایین ترین مقدار بودند. تحت شرایط دمای ورودی بالا و فشار خلا پایین، محتوای رطوبت، چگالی توده و چگالی حاصل از ضربه ی ذرات پایین تر و پراکندگی و حلالیت بالاتری حاصل شد. خواص شیمیایی نیز تحت تاثیر متغیرهای فشار خلا و دمای ورودی، هر دو به شیوه ای معکوس قرار گرفتند. نتایج نشان داد که غلظت محلول 3 درصد، دمای ورودی 75 درجه سلسیوس و فشار خلا 20 کیلو پاسکال، بهترین شرایط برای خشک کردن عصاره برگ کنگرفرنگی در شرایط خلایی پاششی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!