ارزیابی الگوی تغییرات پوشش جنگلی با استفاده از تکنیک های فازی شیء گرا (مطالعه موردی: شهرستان کلیبر)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نظارت بر جنگل، نیازمند سیستم های خودکار برای تجزیه و تحلیل داده های حجیم سنجش از دور است. داده های ماهواره ای، به عنوان سریع ترین و کم هزینه ترین روش ها، به منظور تهیه نقشه پوشش اراضی، در اختیار پژوهشگران قرار دارند. با توجه به تغییرات وسیع کاربری ها و تخریب جنگل در سال های اخیر، تولید نقشه گستره جنگل و بررسی روند تغییرات آن در دوره های زمانی مشخص، ضروری است. پژوهش حاضر، می کوشد تا از تصاویر لندست در بازه زمانی 27 ساله، تغییرات پوشش زمین های شهرستان کلیبر، به ویژه پوشش جنگلی را با استفاده از تکنیک های فازی شیءگرا بررسی کند؛ به همین منظور، تصاویر سنجنده تی.ام.لندست 5 (سال 1990)، سنجنده ای.تی.ام. پلاس لندست 7 (سال 2000 و 2010) و سنجنده او.ال.آی. تصویر لندست 8 (سال 2017) استفاده شد. در این پژوهش، به منظور بهبود نتایج قطعه بندی تصویر و به دنبال آن، افزایش دقت نتایج طبقه بندی، از الگوریتم پیش بینی مقیاس بهینه برای بهینه سازی مقیاس استفاده شد.بررسی نتایج نشان داد که شهرستان کلیبر، در فاصله سال های 1990 تا 2017، شاهد روند کاهشی اراضی با پوشش جنگلی و مرتعی درجه 1 بوده و از سوی دیگر، زمین های مرتعی درجه 2، بایر و اراضی مسکونی افزایش یافته و این امر، بیانگر روند کلی تخریب در منطقه از طریق جایگزینی مراتع درجه 1 و جنگلی با سایر کاربری ها نظیر مرتع درجه 2 و اراضی بایر و مسکونی است. در مدت 27 سال، اراضی جنگلی در این شهرستان به میزان 1/5% معادل 107 کیلومتر مربع کاهش داشته است.عوامل زیادی در تغییر پوشش جنگل در منطقه موثر هستند، از جمله افزایش مراکز سکونت گاهی، تخریب جنگل ها و تبدیل آن به زمین های کشاورزی را می توان نام برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!