تاثیر آموزش روش های کنترل عفونت بر میزان آگاهی و عملکرد پرستاران در بخش های همودیالیز تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت شایع ترین علت بستری بیماران تحت همودیالیز است که به دومین دلیل مرگ و میر آن ها تبدیل شده است. رعایت نکردن بهداشت توسط کارکنان شانس عفونت بیماران را افزایش می دهد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش روش های کنترل عفونت بر میزان آگاهی و عملکرد پرستاران شاغل در بخش های همودیالیز تبریز انجام شد.
روش بررسی
این کارآزمایی بالینی روی 48 نفر از پرستاران بخش همودیالیز تبریز در سال 1395 انجام شد. نمونه ها به دو گروه مداخله (27 نفر) و کنترل (21 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه آگاهی از کنترل عفونت و چک لیست عملکرد استفاده شد. مداخله آموزشی به صورت مستقیم، چهره به چهره همراه با ارائه بسته آموزشی بود. پرسشنامه و چک لیست قبل و بعد از مداخله در دو گروه تکمیل شد. داده ها با آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی با هم تفاوتی نداشتند. میانگین نمره آگاهی و عملکرد دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد از مداخله با هم تفاوت معنی داری نداشت. اما مداخله آموزشی منجر به افزایش نمره آگاهی (050/0P =) و عملکرد در ابعاد شستن دست ها (001/0P=)، ضدعفونی بخش (001/0P =)، استفاده از کاتتر (011/0P =) و تعبیه یا جداکردن سوزن در فیستول یا گرفت یا رگ مصنوعی (001/0P=) در گروه مداخله شد.
نتیجه گیری کلی: آموزش، آگاهی و عملکرد پرستاران بخش همودیالیز را نسبت به کنترل عفونت ارتقاء می دهد. با توجه به اهمیت آگاهی و عملکرد پرستاران در مورد روش های کنترل عفونت، برگزاری دوره های آموزشی جهت ارتقای آگاهی و بهبود عملکرد آن ها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!