کانی شناسی و ریزساختار چندریخت های سرپانتین در توالی گوشته ای مجموعه افیولیتی صحنه (شرق کرمانشاه)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سه چندریخت سرپانتین (لیزاردیت، کریزوتیل و آنتی گوریت) در سرپانتینیت های آمیزه ی افیولیتی جنوب صحنه وجود دارد. لیزاردیت با ساختار ورقه ای در زمینه ی پریدوتیت ها دیده می شود، در حالی که آنتی گوریت به صورت تیغه ای روی لیزاردیت رشد یافته و گسترش کریزوتیل به صورت رشته های شفاف و طلایی، فقط محدود به شکاف های ریز است. سنگ های پریدوتیتی این منطقه براساس درجه سرپانتینیتی شدن، به سه گروه تقسیم شده اند: پریدوتیت های نسبتا (کمتر از 50 درصد) سرپانتینیتی شده، پریدوتیت های که دستخوش 50 تا 90 درصد فرآیند سرپانتینیتی شدن شده اند و پریدوتیت های کاملا (بیش از 90 درصد) سرپانتینیتی شده. براساس شواهد بافتی و روابط جانشینی، رویداد سرپانتینیتی شدن طی شش مرحله صورت گرفته است. فرایند سرپانتینیتی شدن با پیدایش لیزاردیت از دگرسانی کف اقیانوس شروع شده و در مرحله جایگزینی توده افیولیتی با تبلور آنتی گوریت ادامه داشته است. بر اساس روابط زمانی، ویژگی های ظاهری و نوع کانی پرکننده، در پریدوتیت های سرپانتینیتی صحنه چهار نسل رگه (V1-V4) شناسایی شده اند. رگه های V1 قدیمی ترین و رگه های نسل V4 جوان ترین هستند. ترکیب شیمیایی سرپانتین های مورد بررسی بر ضلع MgO-SiO2 و بین فورستریت و انستاتیت در گستره سرپانتین قرار می گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
383 تا 398
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!