تشخیص عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در زنان علامت دار به کمک واکنش زنجیره ای پلیمراز ژن MOMP

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کلامیدیا تراکوماتیس شایع ترین باکتری مقاربتی در میان عفونت‫های جنسی قابل درمان، شناخته شده است. این باکتری مرتبط با عفونت دستگاه تناسلی زنان بوده و اکثر افراد مبتلا به آن، فاقد علامت می باشند. هدف از این مطالعه، تشخیص و ردیابی باکتری کلامیدیا تراکوماتیس در زنان علامت دار با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز و تکثیر ژن MOMP بود.

روش کار

در این مطالعه مقطعی، تعداد 200 زن بیمار با علایم عفونت کلامیدیا که از تابستان 93 تا تابستان 94 به بیمارستان جامع زنان تهران (محب یاس) مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه سواب از ناحیه اندوسرویکس بیماران گرفته شد و بعد از استخراجDNA ، واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) روی نمونه ها انجام گردید. اطلاعات بیماران با استفاده از فرم مشخصات فردی اجتماعی و بیماری جمع آوری و پس از واردکردن به نرم افزار SPSS-20، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کای دو انجام گرفت.

یافته ها

شایع‫ترین علائم زنان شرکت‫کننده در مطالعه به ترتیب درد تحتانی ناحیه شکم (73/5%)، سوزش ادرار (70/5%) و ترشحات واژینال (67/5%) بودند. بر اساس نتایج، 16 نفر (8%) از بیماران شرکت کننده در مطالعه با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز، آلوده به عفونت کلامیدیایی تشخیص داده شدند. بین حضور عفونت کلامیدیایی با سطح تحصیلات و مصرف آنتی بیوتیک، ارتباط آماری معنی داری دیده شد(0/05p<).

نتیجه گیری

با توجه به فراوانی بالای کلامیدیا تراکوماتیس در این مطالعه، غربالگری این عفونت در زنان منطقی به نظر می‫رسد تا بتوان با تشخیص به موقع، عواقب بعدی ناشی از این میکروارگانیسم را به حداقل رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!