بررسی اثر روش دباغی بر خصوصیات شیمیائی چرم شترمرغ

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین تاثیر روش دباغی پوست شترمرغ بر خصوصیات شیمیایی چرم انجام شد. در مجموع 12 قطعه پوست شترمرغ تهیه شد و هر چهار قطعه پوست با یکی از روش های دباغی کرومی، گیاهی و آلومی فرآوری گردید. خواص شیمیائی چرم ها شامل مقدار چربی، مواد محلول در آب، مواد آلی محلول در آب، خاکستر سولفاته نامحلول در آب، مواد معدنی، ازت، پروتئین و مقدار pH اندازه گیری شد. میزان چربی در چرم های گیاهی بیش از چرم های کرومی و آلومی بود ولی مقدار مواد محلول، مواد آلی محلول و خاکستر سولفاته نامحلول در آب در چرم های آلومی و چرم های گیاهی مشابه یکدیگر و بیش از چرم های کرومی بود. به علاوه مقادیر بالاتر ازت، پروتئین و pH به ترتیب در چرم های کرومی، آلومی و سپس گیاهی به دست آمد. افزایش شش و چهار درصدی میزان چربی در چرم های گیاهی نسبت به چرم های آلومی و کرومی و کاهش مقدار ازت، پروتئین و pH چرم های گیاهی نسبت به دو روش دیگر قابل توجه بود. همبستگی مثبت معنی داری بین مقدار چربی با مواد محلول در آب، خاکستر سولفاته نامحلول در آب و همبستگی منفی با مقدار ازت و پروتئین چرم های مختلف به دست آمد. بین مقدار مواد معدنی چرم با همه خصوصیات شیمیائی به غیر از مقدار pH چرم، همبستگی بالایی وجود داشت. برای دسترسی به کیفیت بالاتر در چرم های گیاهی بررسی های کاربردی با تغییر در مواد مصرفی و روش عمل باید در دامنه وسیع تری انجام پذیرد. بنابراین علی رغم خطرات احتمالی برای محیط زیست و کارگران کارگاه های دباغی، در حال حاضر مناسب ترین روش برای دباغی پوست شترمرغ، روش کرومی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!