بررسی الگوی اسیدهای چرب غیر اشباع و ترکیب شیمیایی گوشت لابستر خاردار (Panulirus homarus) صید شده از خلیج فارس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اسیدهای چرب غیراشباع و از جمله آنها DHA و EPA که مهمترین اسید های چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه هستند نقش مهمی در سلامت انسان دارند. تحقیقات نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA در کاهش کلسترول و فشارخون نقش مهمی دارند. لابستر خاردار مهم ترین گونه شیلاتی در آسیا محسوب می شود.
مواد و روش ها
برای این بررسی تعداد 20 نمونه لابستر ) Panulirus homarus ( نر و ماده به صورت تصادفی در بهار 1395 از آبادان )استان خوزستان( صید گردید. سپس در آزمایشگاه، اندازه گیری ترکیبات شیمیایی )پروتئین، چربی، رطوبت و خاکستر( و میزان اسید های چرب غیر اشباع پس از سنجش طول و وزن لابسترها صورت گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج، میزان پروتئین و چربی گوشت لابستر به ترتیب حدود 23 % و 4 % بود. ترکیبات شیمیایی شامل پروتئین، چربی، رطوبت و خاکستر در گونه لابستر نر و ماده اختلاف معنی داری نداشت (P>0/05) . فراوانترین اسید چرب غیر اشباع مربوط به اسید اولئیک C18 :1(9) بود که در لابستر نر و ماده به ترتیب 11 / 17 % و 93 / 17 % به دست آمد. بیشترین اسید چرب اشباع، تک غیر اشباع و چند غیر اشباع در این گونه به ترتیب اسید پالمیتیک C16 : 0 ، اولئیک اسید C18 : 1(9) و دوکوزا هگزا انوئیک اسید C22 : 6 بود.
نتیجه گیری
لابستر با داشتن بیش از 23 % پروتئین، تنها حدود 4 % چربی و به عنوان منبعی سرشار از اسید های چرب امگا 3 ، EPA و DHA دارای ارزش غذایی بالا برای مصرف انسان می باشد. لذا مصرف آن در کنار سایر آبزیان توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!