از انتقال سوال پژوهش تا ترویج استفاده از شواهد در فرآیند ترجمان دانش: خودارزیابی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
یکی از چالش های پیش روی نظام مراقبت سلامت، شکاف انتقال دانش است. امروزه در اجرای پژوهش ها، انتخاب درست و همه جانبه مخاطبین، تعیین اولویت های پژوهشی و انتشار پیام کلیدی پژوهش با زبانی ساده و قابل فهم، جایگاه ویژه ای دارد. ترجمان دانش، به عنوان راهبردی موثر در تقویت پذیرش و به کارگیری نتایج پژوهش در صحنه عمل، مثمرثمر خواهد بود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین عملکرد پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از مرحله انتقال سوال پژوهش تا ترویج استفاده از شواهد در فرآیند ترجمان دانش انجام گرفته است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع پیمایشی با رویکرد توصیفی است. آزمودنی های این پژوهش را پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل دادند که به شیوه تمام شماری انتخاب و در نهایت با به کارگیری معیار ورود برخورداری از حداقل پنج طرح پژوهشی تصویب شده در بازه زمانی 1390 تا 1394 در جایگاه مجری و یا همکار طرح، 83 پژوهشگر انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه خودارزیابی فعالیت های ترجمان دانش پژوهشگران دانشگاهی انجام گرفت که روانسنجی آن در بخش دیگری از همین پژوهش مورد تایید قرار گرفته است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد عملکرد پژوهشگران در گویه های اطلاع از اولویت های پژوهشی دانشگاه با میانگین و انحراف معیار 08/1±4 و آشنایی با کاربران نتایج پژوهش با میانگین و انحراف معیار90/0±61/3 (در حیطه انتقال سوال پژوهش)، انجام پژوهش های به روز و متناسب با نیاز ذی نفعان با میانگین و انحراف معیار 84/0±25/4، انجام فعالیت های لازم برای تولید پیام قابل انتقال با میانگین و انحراف معیار 83/0±09/4 و رعایت فاصله زمانی مناسب بین مشخص شدن موضوع تا شروع پژوهش با میانگین و انحراف معیار83/0±08/4 (در حیطه تولید دانش)، انتشار نتایج پژوهش در مجلات داخلی و خارجی با میانگین و انحراف معیار 65/0±58/4 و ارائه نتایج پژوهش در کنفرانس ها، سمینارها و همایش های داخلی و خارجی با میانگین و انحراف معیار 95/0 ±22/4 (در حیطه انتقال دانش) و اجرای پژوهش ها با هدف تصمیم گیری مبتنی بر شواهد با میانگین و انحراف معیار 02/1±97/3 (در حیطه ترویج استفاده از شواهد) بهتر از سایر فعالیت ها است.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر این است که هر چند عملکرد پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در کل فرآیند ترجمان دانش در سطح مطلوب قرار دارد اما شکاف بین دانش و عمل پژوهشگران در حیطه های انتقال سوال پژوهش و انتقال دانش نیاز به دخالت موثر دارد. لذا پیشنهاد شد ساختاری تحت عنوان کمیته ترجمان دانش در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ایجاد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!