شناسایی و مطالعه پراکنش فرهنگ های دشت رودبار جنوب، حوزه فرهنگی هلیل رود (از دوره ی مس و سنگ تا دوره ی اسلامی)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
دشت رودبار جنوب در جنوب شرقی حوزه ی فرهنگی هلیل رود و در جنوب شرق ایران واقع شده است؛ این منطقه به واسطه ی شرایط زیست محیطی مناسب ازجمله آب دائم هلیل رود و دشت وسیع و حاصلخیز، از گذشته دارای قابلیت های فراوان برای زندگی اجتماعات انسانی بوده است.این تحقیق برپایه ی سوالاتی راجع به الگو و نحوه ی پراکنش و گونه های مختلف استقرارها در دوره های مختلف، عوامل تاثیرگذار بر این الگو و برهم کنش های فرهنگی با دیگر مناطق هم جوار؛ و با فرضیاتی ازجمله تاثیرگذاری هلیل رود و شرایط طبیعی دشت و مناطق کوهستانی بر نحوه ی پراکنش و اندازه ی محوطه ها و برهم کنش های متقابل با مناطق پیرامون و باهدف آگاهی از وضعیت استقرارها و برهم کنش های این منطقه با سایر بخش های حوزه ی هلیل رود و شناسایی نحوه ی پراکنش فرهنگ های منطقه در طی دوره های مختلف انجام شده است. روش تحقیق میدانی و اسنادی بوده است. بررسی ها در محدوده ای به وسعت بیش از 6000 کیلومترمربع انجام و حاصل آن شناسایی 279 محوطه مربوط به دوره های مختلف است؛ این محوطه ها به لحاظ ماهیت و ریخت شناسی در پنج گروه کلی جای می گیرند: 1- تپه ها و محوطه های استقراری، 2- گورستان ها، 3- قلعه ها، 4- آسیاب های آبی، 5- نقوش صخره ای. محوطه های یادشده براساس گاهنگاری های نسبی انجام شده به دوره های مختلف نسبت داده شده اند؛ از این میان 97 محوطه دربردارنده ی آثار دوره ی پیش ازتاریخی، 145 محوطه دوره ی تاریخی و 48 محوطه دوره ی اسلامی است. براساس بررسی های انجام شده قدمت کهن ترین استقرارهای شناسایی شده در حوزه ی رودبار جنوب به دوره ی مس وسنگ می رسد، شناسایی محوطه هایی از دوره های مفرغ، تاریخی و اسلامی، نشان دهنده ی توالی استقرارها در این منطقه است. الگوی پراکنش محوطه های واقع در دشت و مناطق کوهپایه ای اطراف بیشتر الگویی خوشه ایاست؛ باتوجه به شواهد موجود ازجمله موقعیت مکانی، وسعت، میزان و تراکم آثار سطحی محوطه ها می توان آن ها را به استقرارهای دائم یا موقت نسبت داد. این مقاله تلاش می کند ضمن معرفی گونه های مختلف استقرارها در حوزه ی رودبار جنوب، چشم اندازی کلی از گذشته ی این منطقه ارائه کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!