کاربردهای آموزشی شبکه های اجتماعی مجازی و آسیب های اجتماعی آن از دیدگاه دانشجویان کشاورزی (موردمطالعه: دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی کاربردهای آموزشی و آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی از دیدگاه دانشجویان کشاورزی بود. در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی همبستگی با استفاده از فن پیمایش استفاده شد. ابزار گرد آوری داده های تحقیق پرسشنامه که برای روایی آن از دیدگاه اعضای هیئت علمی مرتبط و برای پایایی آن از پیش آزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا استفاده شد که مقدار این ضریب بالاتر از 75/0=α به دست آمد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل دادند (1102=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (150=n) و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. با استفاده از نتایج تحلیل عاملی اکتشافی کاربردهای آموزشی شبکه های اجتماعی مجازی در چهار عامل اطلاع رسانی درسی و تبادل محتوا و تکالیف آموزشی، اطلاع رسانی تعاملی کنفرانس ها و منابع پژوهشی، تعامل با همکلاسی ها و اشتراک گذاری اخبار و فیلم های آموزشی و اطلاع یابی از امور دانشجویی و ورزشی و تبادل مطالب درسی بین دانشجویان خلاصه شدند و 65/63 درصد از کل واریانس کاربردهای آموزشی شبکه های اجتماعی را تبیین کردند. آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی نیز در شش عامل توهین به قومیت ها و ادیان و گسترش بی عفتی کلامی، کاهش اعتماد عمومی و گسترش اعلام هویت جعلی، اتلاف وقت و افت تحصیلی، نشر اطلاعات کاذب و افزایش ارتباطات ناسالم، کاهش ارتباطات حضوری، انتشار مطالب غیراخلاقی خلاصه شدند. با توجه به صرف قابل توجهی از وقت مفید دانشجویان در شبکه های اجتماعی مجازی، فارغ از مثبت یا منفی تلقی نمودن این میزان اختصاص وقت، ضروری است برای استفاده آموزشی بهینه و مفید از این ظرفیت برنامه ریزی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!