بررسی تاثیر دو روش آموزش بهداشت دهان بر میزان آگاهی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
آموزش بهداشت دهان و دندان در مدارس با کمک مربیان بهداشت ومعمولا با استفاده از ماکت انجام میگیرد.امروزه، بکارگیری فیلم های کارتون مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر مقایسه روش جدید با روش مرسوم و گروه شاهد آنها در ارتقاء آگاهی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی در یکی از دبستان های شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود.
مواد و روش ها
این درمطالعه کارآزمایی بالینی، به کلاس های ششم ابتدایی پرسشنامه ای حاوی 6 سوال چهار جوابی داده شد. نمره سوالات به عنوان نمره پیش از آموزش ثبت گردید.سپس به طور تصادفی دانش آموزان به موارد شاهد(بدون آموزش) و مورد 1( آموزش توسط فیلم انیمیشن و مورد 2 (ماکت) تقسیم شدند و بر اساس نوع گروه مورد ، آموزش ها داده شد.پس از گذشت سه هفته مجددا سوالات پرسشنامه قبلی بین دانش آموزان توزیع گردیدو نمره آن به عنوان امتیاز پس از آموزش ثبت شد. با استفاده از آزمون MC-Nemar(داخل گروهی) و chi-square (بین گروهی) تغییرات آگاهی گروه ها مقایسه گردید.
یافته ها
میزان آگاهی گروه ماکت و انیمیشن قبل از آموزش به ترتیب 48/2% و 33/3% بود که پس از آموزش، به 46/3% و 59/7% رسید. هر دو روش آموزش نسبت به گروه شاهد در افزایش آگاهی موثر بود(P<0.01) ولی تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود. (P<0.6).
نتیجه گیری
بنظر می رسد تاثیر این دو روش آموزش در ارتقا آگاهی به یک اندازه باشد. پیشنهاد می گردداستفاده از فیلم که به دفعات می تواند تکرار شود و مقرون به صرفه است ، جایگزین استفاده از ماکت توسط نیروی انسانی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!