ویژگی های فردی و حرفه ای موثر در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان، اساتید و درمان گران رشته ی گفتار درمانی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
فراهم کردن تجارب با کیفیت برای توسعه ی شایستگی حرفه ای دانشجویان، یکی از اهداف آموزش بالینی است که ارتقای کیفیت آن مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف از پژوهش حاضر بررسی و شناخت ویژگی های فردی و حرفه ای موثر در آموزش بالینی رشته ی گفتار درمانی بود.
روش بررسی
در این مطالعه کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا، 13 دانشجو، 6 مربی و 6 درمان گر رشته ی گفتار درمانی به صورت نمونه گیری هدف مند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته و همچنین جلسات بحث گروهی جمع آوری و با استفاده از روش کولایزی تحلیل شدند.
یافته ها
یافته های این پژوهش نشان دهنده ی آن بود که ویژگی های فردی و حرفه ای افراد دخیل در کار بالینی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش بالینی رشته ی گفتار درمانی می باشند. از جمله ویژگی های اثرگذار مربوط به دانشجویان می توان به انگیزه ی یادگیری و دانش پیش زمینه ای، از ویژگی های مربوط به مربیان بالینی به نحوه ی ارایه ی بازخورد و تجربه ی بالینی و از ویژگی های مربوط به مراجعین می توان به میزان مسوولیت پذیری آنان اشاره کرد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که ویژگی های فردی و حرفه ای از عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش بالینی رشته ی گفتار درمانی می باشند. نقش مربیان بالینی یکی از مواردی بود که مصاحبه شوندگان تاکید زیادی روی آن داشته و از انگیزه، تجربه و دانش به روز مربیان بالینی به عنوان عوامل مهم در امر آموزش بالینی یاد کر دند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!