فروشویی زیستی دومرحله ای فلزات لیتیم، کبالت و منگنز از باتری های مستعمل لیتیم-یون سکه ای با استفاده از باکتری اسیدی تیوباسیلوس فرواکسیدانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
باتری ها به دلیل داشتن عناصر سمی می توانند عامل خطرناکی برای محیط زیست و سلامتی انسان به شمار آیند. در این پژوهش از روش فروشویی زیستی دومرحله ای با باکتری اسیدی تیوباسیلوس فرواکسیدانس برای سمیت زدایی و بازیابی فلزات از باتری های مستعمل سکه ای استفاده شد.
روش بررسی
تعدادی باتری مستعمل سکه ای آسیاب شد. پودر باتری به محیط کشت باکتری اضافه شد و بعد از گذشت 12 روز غلظت فلزات موجود در محلول تعیین شد. به منظور بررسی تاثیر نحوه اضافه کردن پودر بر بازیابی فلزات، آزمایش اضافه کردن تدریجی پودر به محیط کشت نیز بررسی شد. بدین منظور پودر باتری هر h 48 یکبار و به میزان g/L 20 تا رسیدن به غلظت توده g/L 100 به محیط کشت اضافه شد. آزمایش ها 3 مرتبه تکرار و میزان انحراف معیار به صورت بازه خطا در نمودارهای مربوطه نشان داده شد.
یافته ها
با افزایش غلظت توده، میزان بازیابی فلزات کاهش می یابد. بالاترین بازیابی برای لیتیم، کبالت و منگنز به میزان 100، 88 و 20 درصد و در غلظت توده g/L 40 و در مدت زمان 12 روز به دست آمد. با اضافه کردن تدریجی پودر تا غلظت توده g/L 100، انحلال لیتیم، کبالت و منگنز به ترتیب 66، 8 و صفر درصد بوده است.
نتیجه گیری
فروشویی زیستی دو مرحله ای توسط باکتری اسیدی تیوباسیلوس فرواکسیدانس راهکاری مناسب برای بازیابی فلزات از باتری های مستعمل سکه ای است. با بررسی اثر اضافه کردن تدریجی پودر به محیط کشت مشخص شد که این روش تاثیر مثبتی در افزایش بازیابی فلزات و بهبود شاخصه های رشد باکتری ندارد. بازیابی فلزات در غلظت توده های بالا عمدتا به علت فروشویی شیمیایی بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1846761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!